س برای خود قائل هستم و باید به وظیفه خود در سرزمین مادریام عمل کنم.
۲. تدّبر در قرآن به هنگام تلاوت
براى آن که گوشها، این آیات را بشنوند و نگه دارنده باشند، باید در آیات قرآن تدبّر کنند. قرآن، کتابى است که هدف از نزولش، تدبّر و ژرفاندیشى در آن است:
(کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیکَ مُبَارَکٌ لِیدَّبَّرُواْ ءَایاتِهِ وَ لِیتَذَکَّرَ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ.۱
این، کتابى مبارک است که آن را به سوى تو نازل کردهایم تا در باره آیات آن بیندیشند، و خردمندان، پند میگیرند).
متأسّفانه در رادیوهاى کشورهای اسلامى که اهتمام ویژهاى به پخش آواى قرآن دارند، از این نکته غفلت شده و به تدبّر در قرآن، اهمّیت داده نمىشود. در روایت آمده است:
۰.ألا لاخَیرَ فی قِراءَةٍ لَیسَ فیها تَدَبُّرٌ.۲
۰.در قرآن خواندنى که با تدبّر توأم نباشد، خیرى نیست.
۳. تأکید بر عبرتآموزی از سرگذشت پیشینیان
گزارش داستانهای امّتهای گذشته در قرآن، برای سرگرمی و تفنّن نیست؛ بلکه هدف از آن، عبرتآموزی از سرانجام پیشینیان است تا چراغ راه آیندگان امّت باشد. قرآن، خود این پیام را به روشنی بیان کرده و فرموده:
(لَقَدْ کانَ فی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ.۳
به یقین، در سرگذشت آنان (رسولان و امّتشان)، براى صاحبان خِرد، عبرتى است).
بنا بر این، یکی از پیامهای آیه مورد بحث، تأکید بر عبرتآموزی از سرگذشت پیشینیان است.