گفتنی است مفرد و نکره آمدن (أُذُنٌ وَاعِيَةٌ)، نوعی تعریض از سوی خداوند است برای بیان اندک بودن کسانی که این پندهای الهی را آویزه گوش خود میکنند و همیشه در جان خود، حفظ میکنند. ۱
پیامها
۱. تشویق به شناخت موانع هدایت
داستان زندگى کسانى که با وجود همه نشانهها و دلائل، باز راه خطا را مىپویند، عبرتآموز است و باید اندیشید که چرا به چنین بدبختىاى دچار شدند. خداوند با عباراتی که گویای نکوهش بی توجّهی به زندگی چنین افرادی است، مسلمانان را به شناخت عوامل گمراهی امّتها تشویق میکند. از این رو، شناخت موانع معرفت، ضرورى است. در روایات اسلامى، هوسرانی، یکی از موانع معرفت و هدایت معرّفی شده است. امام على علیه السلام مىفرماید:
۰.لاتَسکُنُ الحِکمَةُ قَلباً مَعَ الشَّهوَةِ.۲
۰.حکمت، در قلبى که گرفتار شهوت است، قرار نمىگیرد.
ایشان، در بیان دیگرى فرموده:
۰.حَرامٌ عَلىٰ کُلِّ عَقلٍ مَغلولٍ بِالشَّهوَةِ أن یَنتَفِعَ بِالحِکمَةِ.۳
۰.بر هر عقلى که با شهوت به بند کشیده شده، حرام است که از حکمت، سود ببرد.
کسى که اسیر هوا و هوس است، از نظر تکوینى حرام است که از حکمت، بهره گیرد، چون باید حجابها را از پیش رو بردارد، غبارها را بزُداید و نامحرمان را از خانه دل بیرون کند تا پذیراى حکمت شود؛ چرا که گفتهاند: اوّل، خانه را بروب، آنگاه، مهمان بطلب.
نگارنده، در سال