۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله امیر مؤمنان را فرستاد و به خدا سوگند، او مؤذّن است. او اذانِ (اعلام) خداوند و پیامبرِ او را در روز حجّ اکبر، از تمامی موقفها بانگ زد. آنچه او فریاد زد، این بود که پس از این سال، هیچ کس نباید برهنه طواف کند و هیچ مشرکی نباید به مسجد الحرام، نزدیک شود.۱
در تفسیر القمّی نیز علی بن ابراهیم با سند خود از امام سجّاد علیه السلام نقل میکند که در باره (وَ أَذانٌ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ) فرمود: «الأذانُ، أمیرُ المؤمنین علیه السلام».۲
قمّی همچنین روایت میکند که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
۰.کُنتُ أنَا الأذانُ فِی النّاسِ.۳
۰.من، اذان در میان مردم بودم.
شیخ صدوق رحمه الله نیز روایت کرده است که راوی از امام صادق علیه السلام در باره آیه اذان سؤال میکند و امام علیه السلام در پاسخ میفرماید:
۰.اسمٌ لَخَلَهُ اللّهُ عز و جل عَلِیّاً علیه السلام مِن السَّماءِ؛ لِأَنَّه هُوَ الَّذی أدَّىٰ عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله بَراءةً.۴
۰.خداوند، علی علیه السلام را از آسمان «اذان» نامید؛ چرا که او از طرف پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برائت را ابلاغ کرد.
باز از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که به علی علیه السلام فرمود:
۰.تو همان کسی هستی که خداوند در باره تو این آیه را نازل کرد: (وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ).۵
در تحلیل این روایات، باید گفت برای انتقال مفاهیم و مدلولها، از دو شیوه لفظی و غیر لفظی استفاده میشود. برای نمونه برای این که در جاده، اعلامِ خطر شود، گاه روی