بر این که خدا و رسولش از اهل شرک بیزارند.
این آیه مانند آیه نخست سوره، بیانگر برائت از مشرکان است با این تفاوت که در آیه نخست، روی سخن با مشرکان است و در این آیه، روی سخن با مردم است و اعلامی عمومی است تا از سویی جا برای بهانهجویی مشرکان نماند و اسلام را متّهم به نیرنگ نکنند و از دیگر سو، همه مسلمانان در جریان این بیزاری قرار گیرند، با آن همراه شوند و بعد از گذشت مدّت چهار ماه امان، برای اقدامات عملی آماده باشند.
در شماری از روایات، مراد از «أذان» در این آیه، علی بی ابی طالب علیه السلام بیان شده است. این روایات به وسیله مفسّران و محدّثان شیعه و اهل تسنّن، نقل شده است، از جمله شیخ صدوق در معانی الأخبار،۱ عیّاشی در کتاب تفسیر خود،۲ علی بن ابراهیم در تفسیر القمّی،۳ ابن ابی حاتم در تفسیر خود،۴ حاکم حَسَکانی در شواهد التنزیل۵ و سیوطی در الدرّ المنثور.۶
۰.برای نمونه در الدرّ المنثور آمده است: حکیم بن حمید از علی بن الحسین علیه السلام نقل کرده که ایشان به او فرمود: «علی علیه السلام در قرآن، اسمهایی دارد که مردم، آنها را نمیشناسند». حکیم میگوید که گفتم: آن اسامی چیست؟ امام علیه السلام در پاسخ فرمود: «آیا این آیه را نشنیدهای که میفرماید: (وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الْأَکْبَرِ)؟ به خدا سوگند اذان، اوست».۷
همچنین در تفسیر العیّاشی از امام زین العابدین علیه السلام نقل شده که فرمود: «به خدا سوگند که علی علیه السلام در قرآن، اسمهایی دارد که مردم، آنها را نمیشناسند». راوی از منظور امام علیه السلام سؤال میکند و ایشان، این آیه اذان را میخواند و به او میفرماید:
1.. معانی الأخبار: ص۲۹۷.
2.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۷۶.
3.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۸۲.
4.. تفسیر ابن أبي حاتم: ج۶ ص۱۷۴۷.
5.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۰۴.
6.. الدرّ المنثور: ج۳ ص۲۱۱.
7.. الدرّ المنثور: ج۳ ص۲۱۱، شواهد التنزیل: ج۱ ص۳۰۴، تفسیر ابن أبی حاتم: ج۶ ص۱۷۴۷.