۰.چراغدان، سینه پیامبر صلی الله علیه و آله است که در آن، چراغی قرار دارد و آن چراغ، دانش است. مراد از زجاجه (حباب شیشهای) امیر مؤمنان علیه السلام است که دانش نبوی در آن قرار دارد.
یا آیه:
(أَ لَمْ تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ * تُؤْتىِ أُکُلَهَا کلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ یضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَذَکَّرُونَ * وَ مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ.۱
آیا ندیدى که خداوند، چگونه مَثَل زده است: سخن پاک را مانند درختى پاک که ریشهاش استوار و شاخهاش در آسمان است، قرار داده است. هر دم به اراده الهى میوهاش را مىدهد و خداوند براى مردم، نمونهها را یادآور مىشود، شاید که پند گیرند. و سخن ناپاک، همچون درختى ناپاک است که از روى زمین کنده شده است و آرام ندارد).
از امام صادق علیه السلام روایت شده که در باره معنای این آیه فرمود:
۰.رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله أصلُها، و أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام فَرعُها، وَ الأَئِمَّةُ مِن ذُرِّیَّتِهما أغصانُها، و عِلمُ الأَئِمَّةِ ثَمَرَتُها، و شیعَتُهُمُ المُؤمِنونَ وَرَقُها.
۰.پیامبر خدا، ریشه آن و امیر مؤمنان، تنه آن است و امامان از نژاد آن دو، شاخههاى آناند. دانش امامان، میوه آن و شیعیان مؤمن [به آنها] برگهای آن به شمار مىروند.
آن گاه فرمود:
۰.وَاللّهِ! إنَّ المُؤمِنَ لَیولَدُ فَتُورَقُ وَرَقَةٌ فیها، وَ إنَّ المُؤمِنَ لَیَموتُ فتَسقُطُ وَرَقَةٌ مِنها.۲
۰.سوگند به خدا، هرگاه مؤمن به دنیا میآید، بر این درخت، برگى افزوده مىشود و