237
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

صَالِحُ الْمُؤْمِنِینَ) نازل شد، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ای علی! تو صالحِ مؤمنان هستی».۱

۳. همچنین از امام باقر علیه السلام نقل شده که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، دو بار على علیه السلام را به یاران خود معرّفى کرد: یک بار زمانى بود که فرمود: «هر کسى که من مولاى اویم، على، مولاى اوست» و بار دوم، هنگامى بود که این آیه نازل شد: (در حقیقت، خدا خود، یاور اوست و جبرئیل و صالحِ مؤمنان...). پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، دست على علیه السلام را گرفت و فرمود: «اى مردم! این، صالحِ مؤمنان است».۲

۴. عمّار یاسر می‌گوید: از علی بن ابی‌طالب علیه السلام شنیدم که فرمود:

۰.روزی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مرا فرا خواند و فرمود: «آیا تو را بشارت بدهم؟». گفتم: آری، ای پیامبر خدا! شما همیشه بشارت دهنده به خیر هستید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «خداوند در باره تو آیه‌ای نازل فرمود». گفتم: کدام آیه؟ فرمود: «هم‌ردیف جبرئیل شده‌ای!». سپس این آیه را خواند: (وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِکَةُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهِیرٌ). [سپس فرمود:] تو و فرزندان مؤمنت، صالح المؤمنین هستید».۳

۵. از ابن عبّاس روایت شده که در باره (فَإِنَّ اللهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ) گفت: «نَزَلَت فی عَلِیٍّ علیه السلام خاصَّةَ؛ تنها در باره علی علیه السلام نازل شده است».۴

۶. از عون بن عبد اللّٰه بن ابی‌رافع، نقل شده که گفت: روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله در آن رحلت کرد، ایشان از هوش رفت و سپس به هوش آمد. من گریه می‌کردم و دست مبارک

1.. تفسیر فرات: ص۴۸۹.

2.. تفسیر فرات: ص۴۹۰ ح ۶۳۶، شواهد التنزیل: ج۲ ص۳۵۲ ح ۹۹۶ (به نقل از تفسیر فرات)، مجمع البیان: ج۱۰ ص۴۷۵ (به نقل از شواهد التنزیل). نیز، ر. ک: تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۶۹۹ (به نقل از امام صادق علیه السلام).

3.. تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۶۹۸ ح ۲، شواهد التنزیل: ج۲ ص۳۴۷ ح ۹۸۹.

4.. تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۶۹۹ ح ۴.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
236

سمتی یا متمایل شدن به چیزى است.۱ «اصغاء» نیز به معنای گوش فرا دادن به دیگری، از آن روست که سامع، سر و گوش خود را به گوینده، متمایل می‌کند و به سمت او خم می‌شود.۲

واژه «تظاهر»، از مادّه «ظَهْر» به معنای کمر و پشت است. لذا فعل تظاهر، به معنای یکدیگر را پشتیبانی کردن، تعاون و یاری کردن یکدیگر است. «ظهیر» نیز صفت مشبّه بر وزن فعیل، به معنای یاور، پشتیبان، کمک‌کار و معین است.۳

«مولی» نیز معانی متعدّدی دارد، ولی هر گاه در مورد خداوند به کار رود یا به معنای ولیّ نعمت و سرپرست است یا به معنای ناصر و یاور.۴

شأن نزول

این آیه، دو بخش دارد: بخش اوّل از (إِن تَتُوبَا) شروع می‌شود تا (وَ إِن تَظَٰهَرَا عَلَيْهِ). این بخش در باره توطئه‌ای خانوادگی است که توسّط دو تن از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله به منظور آزار ایشان، برنامه‌ریزی شده بود که فعلاً موضوع بحث ما نیست.۵ امّا بخش دوم، یعنی (فَإِنَّ ٱللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ) تا آخر آیه، بر پایه روایات متعدّد، در باره جایگاه والای امام علی علیه السلام در دفاع از پیامبر صلی الله علیه و آله در همه عرصه‌ها نازل شده است.

۱. از پیامبر صلی الله علیه و آله نقل شده که فرمود:

۰.صالِحُ المُؤمِنینَ، عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ.۶

۰.صالِح مؤمنان، على بن ابى طالب است.

۲. از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.چون آیه(... وَ

1.. از این رو مى‏گویند: «صغت النجوم»، یعنی: ستارگان، میل به غروب کردن پیدا کردند. «مالت للغروب» ( العین: ج‏۴ ص۴۳۳).

2.. لسان العرب: ج‏۱۴ ص۴۶۱: «أَصْغَیتُ إلى فلانٍ إذا مِلْت بسَمْعک نحوَه».

3.. العین: ج‏۴ ص۳۷.

4.. ر. ک: لسان العرب: ج‏۱۵ ص۴۰۶ ـ ۴۰۸.

5.. علاقه‌مندان برای آگاهی بیشتر از این بخش می‌توانند به منابع زیر، مراجعه کنند:
الکافی: ج۵ ص۱۳۴ ـ ۱۳۵ ح ۱، الأمالی، طوسی: ص۱۵۱، تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۷۵، تفسیر الطبری: ج۲۸ ص۱۹۸و ۲۰۲، الدرّ المنثور: ج۶ ص۲۳۹، صحیح البخاری: ج۶ ص۶۸.

6.. تاریخ دمشق: ج۴۲ ص۳۶۲، شواهد التنزیل: ج۲ ص۳۴۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31939
صفحه از 593
پرینت  ارسال به