هٰؤُلاءِ الَّذینَ أمَرَنَا اللّهُ بِمَوَدَّتِهِم؟ قالَ: عَلِیٌّ وَ فاطِمَةُ وَ وُلدُهُما.۱
۰.هنگامی که آیه (بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمىکنم، جز دوست داشتن نزدیکانم) نازل شد، پرسیدند: ای پیامبر خدا! این کسانی که خداوند، فرمان به دوستی آنان داده است، چه کسانی هستند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «علی و فاطمه و فرزندان آن دو».
۵. بیان بطن و لایههای درونی
اهل بیت، راسخان در علماند و توانِ بر نمودن بطن و لایههای درونی قرآن را دارند. پارهای روایات ایشان، ناظر به بطون و معانی و مصادیق تأویلی۲ آیات شریف قرآن کریم است. برای نمونه، خداوند در سوره نور میفرماید:
(اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکٰوةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فىِ زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنهَّا کَوْکَبٌ دُرِّىٌّ یوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَکَةٍ زَیتُونَةٍ لَّا شَرْقِیَّةٍ وَ لَا غَرْبِیَّةٍ یکَادُ زَیتُها یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ.۳
خداوند، نور آسمانها و زمین است. مَثَل نور خداوند، همانند چراغدانى است که در آن، چراغى [پر فروغ] و آن چراغ، در حبابى باشد؛ حبابى شفّاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان. این چراغ با روغنى افروخته مىشود که از درخت پربرکت زیتونى گرفته شده که نه شرقى است و نه غربى. [روغنش آن چنان صاف و خالص است که] نزدیک است بدون تماس با آتش شعلهور شود. نورى است بر فراز نورى).
در حدیثی، جابر بن یزید جُعفی از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود:
۰.فَالمِشکاةُ: صَدرُ نَبِیِّ اللّهِ صلی الله علیه و آله، فیه المِصباحُ، وَ المِصباحُ: هُوَ العِلمُ، فی زُجاجَةٍ، الزُّجاجَةُ: أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام، وَ عِلمُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله عِندَهُ.۴