229
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

بنا بر این، با این که سخن خطاب به مؤمنان است، خداوند در این آیه به انکار برابر دانستن (یا برتر دانستن) مناصب سقایت و عمارتی که از مشرک سر زده، با ایمان و جهاد، پرداخته است، چنان که طبق روایات متعدّد، عبّاس و شَیبه بر مناصب خود در زمان جاهلیت، افتخار می‏کردند؛ امّا علی بن ابی‌طالب علیه السلام، سبقت خود در ایمان و جهاد را افتخاری بزرگ‌تر اعلام نمود و خداوند نیز با نزول وحی، از سخن حقّ او حمایت کرد.

خداوند در آیه بعدى، در مقابل ایمان و هجرت و جهاد، سه موهبت بزرگ، عطا مى‏کند:

(الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللهِ وَ أُولٰئِکَ هُمُ الْفائِزُونَ.۱

آنان که ایمان آوردند، هجرت کردند و با مال‏ها و جان‏هایشان در راه خدا جهاد کردند، مقامشان نزد خدا برتر است و آنان به موهبت بزرگ رسیده‏اند).

(یبَشِّرُهُمْ رَبُّهُمْ بِرَحْمَةٍ مِنْهُ وَ رِضْوانٍ وَ جَنَّاتٍ لَهُمْ فیها نَعیمٌ مُقیمٌ.۲

پروردگارشان، آنان را به رحمتى از جانب خویش و خشنودى و بهشت‏هایى براى آنان، بشارت مى‏دهد که در آن بهشت‏ها، نعمت‏هاى پایدار و همیشگى است).

این سه موهبت، عبارت‌اند از:

۱. بشارت به رحمت گسترده الهى و بهره‏مند سازى از آن؛

۲. بهره‏مندى از خشنودى خداوند؛

۳. در اختیار نهادن باغ‏هاى بهشتى، که نعمت‌هایش دائمى است.

در آیه بعد، براى تأکید بیشتر، اضافه مى‏کند که جاودانه در آن خواهند ماند که در مقابل اعمالشان، بدانان داده شده است:

(خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا إِنَّ ٱللهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ.۳

1.. توبه: آیۀ ۲۰.

2.. توبه: آیۀ ۲۱.

3.. توبه: آیۀ ۲۲.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
228

تفسیر

شواهد تاریخى نشان مى‏دهد که سقایت، یعنى آب دادن، با توجّه به موقعیّت جغرافیایى عربستان و گرماى شدید آن، بسیار پُر اهمّیت بوده و از مقام‏هاى بلند به شمار مى‏رفته است و در جاهلیت، بدان افتخار مى‏کرده‌اند. سقایه، حوض‏هایى از چرم بود که از زمان قُصَىّ بن کِلاب، یکى از اجداد پیامبر صلی الله علیه و آله، در فضاى کعبه قرار داده شده بود و زائران خانه خدا، از آن سیراب مى‏شدند. این منصب بعد از او، به عبد مناف و سرانجام به عبّاس، عموى پیامبر صلی الله علیه و آله، رسید.

در کنار سقایت، عمارت، یعنى مسئولیت مرمّت و آبادانیِ مسجد الحرام ـ که حتّى در زمان جاهلیت نیز مقدّس‏ترین و بزرگ‏ترین کانون مذهبى بود ـ قرار داشته است. زائران خانه، احترام فوق العاده‏اى به اشخاصى که عهده‌دار این مناصب بودند، مى‏گذاشتند.

در آیه مورد بحث، سقایت و عمارت مسجد الحرام، در مقابل کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، آمده است و معنا ندارد که میان فعل و شخص، ادّعاى برابرى یا عدم برابرى شود. بنا بر این، مراد از این تقابل، یا برابرى بین سقایت و عمارت از یک سو و ایمان به خدا و روز قیامت، از دیگر سو است و یا تقابل میان اشخاص عهده‌دار سقایت و عمارت و شخص مؤمن است.۱ همچنین تقابلی که یک طرف آن ایمان باشد، نشان می‌دهد که طرف دیگر، خالی از ایمان است. بنا بر این، مراد از آب دادن به حاجیان و نگهداری مسجد الحرام, عمارت و سقایتی است که در زمان شرک و کفر، صورت می‏گرفته است. عبارت (وَ اللهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ) نیز مؤیّد همین مطلب است؛ چرا که اگر سقایت و عمارت از سوی فرد مؤمن انجام گیرد، تعبیر به عدم هدایت چنین شخصی معنا ندارد.۲

1.. ر. ک: مجمع البیان: ج۵ ص۲۴.

2.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۹ ص۲۰۴ و ۲۱۳ـ ۲۱۴.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31206
صفحه از 593
پرینت  ارسال به