219
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

گر چه در این آیه به صراحت در باره جواز نجوا کردن بعد از این ماجرا سخنى نیامده، تعبیر آیه نشان مى‏دهد که حکم سابق، برداشته شد.

به هر حال، على علیه السلام با آن که از اصحاب ثروتمند نبود و زندگى ساده و زاهدانه‏اى داشت، با پیشی گرفتن از دیگران در عمل به این آیه، به فضیلت بزرگى دست یافت، به گونه‏اى که عبد اللّه‏ بن عمر، آن کلام را در مورد ایشان گفت.

از دیگر سو، باید توجّه داشت که تعبیر (ءَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُواْ بَینَ یدَىْ نَجْوَاکمْ صَدَقَاتٍ؛ آیا ترسیدید که پیش از نجوا کردن خود، صدقه‏هایى بدهید)، آمیخته به نوعی عتاب و سرزنش کردن اغنیایی است که تا چندی پیش، بسیار با پیامبر صلی الله علیه و آله نجوا می‏کردند؛ ولی وقتی پای انفاق اندکی از مالشان پیش آمد، دیگر حاضر نشدند برای هیچ موضوعی با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نجوا کنند، مگر علی بن ابی طالب علیه السلام.

با وجود این، بعضى همچون فخر رازی، به صراحت۱ و آلوسی، تلویحاً۲ فضیلت بودن این کار را منکر شده‏اند، چنان که نقص و طعن بودن ترک نجوا از سوی اغنیا را نیز انکار کرده و حتّی آن را مدح دانسته‌اند؛ چرا که سبب الفت میان فقرا و اغنیا گردید، در حالى که به آیه دوم توجّه نکرده‏اند که خداوند فرمود:

(ءَأشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُواْ بَینَ یَدَىْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ....

۰.آیا از فقر ترسیدید و بخل ورزیدید که قبل از نجوا کردن، صدقه‏اى ندادید؟...).

از این تعبیر، روشن مى‏شود که ترک صدقه دادن و نجوا نکردن با پیامبر صلی الله علیه و آله کار نامطلوبى بوده است، وگر نه سرزنش نداشت.۳ همچنین از تعبیر توبه (وَ تَابَ اللهُ عَلَیکمْ) نیز بر مى‏آید که آنان، به سبب ترس از فقر و در پیِ آن ترک صدقه، دچار گناه و معصیت شده‌اند؛ گر چه خداوند آنان را مورد بخشش و عفو، خود قرار داد.۴

1.. تفسیر الفخر الرازی: ج‏۲۹ ص۴۹۶.

2.. تفسیر الآلوسی: ج‏۱۴ ص۲۲۵.

3.. ر.ک: مجمع البیان: ج۹ ص۳۸۰، تفسیر نمونه: ج۲۳ ص۴۵۲ ـ ۴۵۳.

4.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۹ ص۱۹۰، تفسیر الآلوسی: ج۱۴ ص۲۲۵.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
218

گونه‏اى پاکیزگى را براى محیط فکرى و اجتماعى مسلمانان به وجود آورد.۱ در سوره توبه نیز به این حکمت، اشاره شده است:

(خُذْ مِنْ أَمْوا لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بِهَا.۲

از اموالشان صدقه بگیر تا پاکشان کنى و با آن، تصفیه‏شان کنى).

امّا از آن جا که اگر وجوب صدقه عمومیت مى‏یافت، فقرا توان پرداختِ آن را نداشتند و فقر آنان، مانع از مطرح کردن نیازهاى خود با پیامبر صلی الله علیه و آله بود، لذا در ذیل آیه، حکم صدقه از این گروه برداشته شد:

(فَإِن لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ ٱللهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛

اگر توانایى نداشته باشید، خداوند، بخشنده و مهربان است).

بدین ترتیب، حکم وجوب از آنان برداشته شد و تنها بر کسانی که امکان پرداخت صدقه را داشتند، واجب بود.۳

چنان که گفته شد، تنها امیر مؤمنان على علیه السلام بدان عمل کرد. در این جا بود که آنچه لازم بود مسلمانان بفهمند، فهمیدند و درس لازم را گرفتند. از این رو، آیه بعدى نازل شد و این حکم را نسخ کرد:

(ءَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُواْ بَینَ یَدَىْ نَجْوَاکُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُواْ وَ تَابَ اللهُ عَلَیکُمْ فَأَقِیمُواْ الصَّلَوٰةَ وَ ءَاتُواْ الزَّکٰوةَ وَ أَطِیعُواْ اللهَ وَرَسُولَهُ وَ اللهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.۴

آیا ترسیدید [فقیر شوید] که از دادن صدقه قبل از نجوا کردن، خوددارى کردید؟ اکنون که این کار را نکردید و خداوند از شما درگذشت، پس نماز را به پا دارید و زکات را بپردازید و خدا و پیامبرش را پیروى کنید و بدانید خداوند از آنچه مى‏کنید، آگاه است).

1.. تفسیر نمونه: ج۲۳ ص۴۴۸.

2.. توبه، آیۀ ۱۰۳.

3.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۹ ص۱۸۹، تفسیر نمونه: ج۲۳ ص۴۴۸ ـ ۴۴۹.

4.. مجادله: آیۀ ۱۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31415
صفحه از 593
پرینت  ارسال به