مىرسیدند و با او درِ گوشی نجوا مىکردند تا خود را به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نزدیک نشان دهند. این کار، علاوه بر آن که وقت باارزش پیامبر صلی الله علیه و آله را مىگرفت، مایه اندوه مستضعفان و موجب امتیازى بیمایه و بیاساس براى اغنیا مىشد. در این هنگام، خداوند این آیه را فرو فرستاد و به آنان دستور داد پیش از نجوا کردن با پیامبر صلی الله علیه و آله، صدقهاى به مستمندان بپردازند. ثروتمندان چون چنین دیدند، از نجوا کردن با ایشان، خوددارى کردند. ۱ بیشتر مفسّران شیعه و اهل سنّت نوشتهاند۲ تنها کسى که به این آیه عمل کرد، امیر مؤمنان على علیه السلام بود.۳ در روایتى از خود ایشان نقل شده که فرمود:
۰.آیهاى در قرآن است که کسى، چه پیش از من و چه بعد از من، بدان عمل نکرده و نخواهد کرد. من یک دینار داشتم که آن را به ده درهم تبدیل کردم و هر زمان مىخواستم با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نجوا کنم درهمى را صدقه مىدادم [و بعد از این که این ده درهم تمام شد]، آیه نسخ شد.۴
عبد اللّه فرزند عمر گفته است:
۰.على، سه فضیلت داشت که اگر یکى از آنها براى من حاصل مىشد، از [داشتن] شتران سرخموى۵ بهتر بود: نخست، آن که پیامبر صلی الله علیه و آله فاطمه( را به همسرى او درآورد؛ دیگر، دادن پرچم به دستش در روز خیبر؛ و دیگر، [نزول] آیه نجوا [در حقّ او].۶
تفسیر
در سبب نزول گفته شده: علّت نزول این آیه، مزاحمتهایى بود که ثروتمندان به وجود
1.. أسباب النزول: ص۴۳۲، مجمع البیان: ج۹ ص۳۷۹، تفسیر الثعلبی: ج۹ ص۲۶۱، الدرّ المنثور: ج۶ ص۱۸۵.
2.. ر. ک: دانشنامۀ امیر المؤمنین علیه السلام: ج۱۰ ص۳۴۸، آیهای که جز امام علی علیه السلام کسی بدان عمل نکرد.
3.. تفسیر مقاتل بن سلیمان: ج۴ ص۲۶۳، تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۵۷، تفسیر الطبری: ج۲۸ ص۲۷، تفسیر الثعلبی: ج۹ ص۲۶۱، تفسیر الفخر الرازی: ج۲۹ ص۴۹۶، الدرّ المنثور ج۶ ص۱۸۶، تفسیر الآلوسی: ج۱۴ ص۲۲۵، شواهد التنزیل: ج۲ ص۳۲۰.
4.. المستدرک علی الصحیحین: ج۲ ص۴۸۲، تفسیر الطبرى: ج۲۸ ص۲۷ ح ۲۶۱۶۹، تفسیر فخر الرازی: ج۲۹ ص۹۵، تفسیر الثعلبی: ج۹ ص۲۶۱ ـ ۲۶۲، الکشّاف: ج۴ ص۴۹۴، المناقب، خوارزمى: ص۲۷۷، تفسیر القمّی: ج۲ ص۳۵۷.
5.. این تعبیر در میان عرب، براى اشاره به با ارزشترین اموال، به کار مىرفته است.
6.. تفسیر الثعلبی: ج۹ ص۲۶۲، تفسیر القرطبی: ج۱۷ ص۳۰۲، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۱ ص۳۴۶.