بر نزول و خواه متأخّر از آن باشد.۱ به عبارت دیگر، برخی روایاتِ شأن نزول، در پی تطبیق مفهوم آیه بر اشخاص و یا حوادث پدید آمده پس از نزول آیه هستند. بر این پایه، روایات «شأن نزول»، اعم از روایات «سبب نزول» میشوند؛ چرا که روایات سبب نزول، تنها ناظر به وقایع پیش از نزول آیه هستند.
برای نمونه، میتوان به روایت امام باقر علیه السلام اشاره نمود که ایشان در باره آیه (وَ مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ) فرمود:
۰.أُنزِلَت فی عَلِیٍّ علیه السلام.
۰.در باره علی علیه السلام نازل شده است.۲
گفتنی است که امام صادق علیه السلام، امیر مؤمنان علی علیه السلام را برترین مصداق این آیه دانسته و فرموده است:
۰.عَلِىٌّ أمیرُ المُؤمِنینَ أفضَلُهُم، وَ هُوَ مِمَّن یُنفِقُ مالَهُ ابتِغاءَ مَرضاةِ اللّهِ.
۰.امیر مؤمنان علی، برترین آنان است. او از کسانی است که مالش را برای رضایت الهی انفاق میکند.۳
۲. بیان مصداق بارز یا کامل
ظاهر برخی آیات، عام و بیانگر مفهومی کلّی است. پارهای روایات تفسیری، بدون این که در مقام انحصار آیه باشند، مصداق کامل یا بارزی را برای عموم آیه بر میشمارند. این روایات، تفسیر مصداقی آیه به شمار میآیند.
برای نمونه، روایاتی۴ که در تفسیر آیه (یا أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَة؛۵
1.. ر.ک: التمهید: ج۱ ص۲۵۴، علوم قرآنی: ص۶۷.
2.. تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۱۴۸ ح ۴۸۵.
3.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۴۸ ح ۴۸۶. برای مشاهدۀ موارد بیشتر، ر. ک: تفسیر آیۀ (وَ الَّذینَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإیمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَیهِمْ وَ لا یَجِدُونَ فی صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ یوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون) (حشر: آیۀ ۹) و (وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفُ بِالْعِبَادِ) (بقره: آیۀ ۲۰۷).
4.. ر. ک: بحار الأنوار: ج۲۵ ص۲۳، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۶۳.
5.. مائده: آیۀ ۳۵.