هستند و در زندگى رستگار مىشوند.
براى این که معناى کلمه ایثار را بهتر درک کنیم، مضمون حدیثی را از امام صادق علیه السلام نقل مىکنیم. ابان بن تغلب، از یاران امام صادق علیه السلام، مىگوید:
۰.فَقُلتُ: أَخبِرْنی عَن حَقِّ المُؤمِنِ عَلَى المُؤمِنِ؟ فَقالَ: یا أبانُ! دَعْهُ لا تَرِدهُ[لا تُرِدهُ]، قُلْتُ: بَلىٰ جُعِلْتُ فِداکَ! فَلَم أَزَلْ أُرَدِّدُ عَلَیهِ. فَقالَ: یا أبانُ! تُقاسِمُهُ شَطْرَ مالِکَ. ثُمَّ نَظَرَ إلَیَّ فَرَأىٰ ما دَخَلَنی، فَقالَ: یا أبانُ! أمّا تَعلَمُ أنَّ اللّهَ عز و جل قَد ذَکَرَ المُؤْثِرینَ عَلىٰ أنفُسِهِم ؟ قُلتُ: بَلىٰ جُعِلْتُ فِداکَ! فَقالَ: أمّا إذا أنتَ قاسَمْتَه فَلَمْ تُؤثِرْهُ بَعدُ إنّما أنتَ و هُوَ سَواءٌ، إنَّما تُؤْثِرُهُ إذا أنتَ أَعْطَیْتَهُ مِنَ النِّصفِ الآخَرِ.۱
۰.[به امام صادق علیه السلام] گفتم: مرا از حقّ مؤمن بر مؤمن، آگاه فرما. فرمود: «ابان! این موضوع را بگذار و ازآن بگذر». گفتم: نه، فدایت شوم. و به ایشان، اصرار ورزیدم.پس، فرمود: «ای ابان! [از حقوق مؤمن بر مؤمن، این است که] داراییات را با او به دو نیم، قسمت کنی».سپس به من نگریست و چون حالت [اعجاب] دست داده به مرا دید، فرمود: «ای ابان! مگر نمیدانی که خداوند عز و جل از ایثارگران، یاد کرده است؟». گفتم: چرا، فدایت شوم. فرمود: «هر گاه داراییات را با او قسمت کنی، هنوز ایثار نکردهای؛ بلکه تو و او یکسانید. وقتی ایثار میکنی که از نیم دیگر هم به او بدهی».
یعنى حقّ مؤمن بر مؤمن دیگر، تنها مواسات، یعنى سهیم کردن دیگران در مال خود نیست؛ بلکه ایثار است، بدین معنا که اگر هر دو گرسنهاند، دیگرى را بر خود ترجیح دهد.
شأن نزول
صدر آیه به روشنى نشان مىدهد که سخن در باره انصار است؛ زیرا مراد از (وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الْإِیمَانَ مِن قَبْلِهِمْ) مسلمانان مدینه، یعنى انصار است؛ امّا همان گونه که در بحث اسباب نزول مطرح است، اصل، آن است که سبب نزول خاص، موجب دست کشیدن از عمومیت پیام آیه نمیگردد. از این رو در روایات فراوانی از فریقین، (وَ یُؤْثِرُونَ