193
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

پیامبر صلی الله علیه و آله با آنان رویارو شد۱ و بدون این که جنگی صورت گیرد، یهودیان از قلعه‌ها و مزارع خود کوچ کردند و اموال آنان به عنوان فَیء۲ در اختیار پیامبر خدا صلی الله علیه و آله قرار گرفت.

بنا بر نقلی، پیامبر صلی الله علیه و آله به انصار فرمود: «اگر تمایل دارید، شما را در این غنائم با مهاجران شریک گردانم، به شرط آن که مهاجران در سرزمین و اموالتان با شما شریک باشند، یا تمام این غنیمت را به مهاجران بدهم تا در زمین‌ها و اموالتان با شما شریک نباشند». انصار، راه جوان‌مردى را پیش گرفتند و گفتند: در تقسیم غنائم با آنها شریک نمى‏گردیم؛ بلکه همه غنائم را به آنها بدهید و در عین حال حاضریم که مهاجران در زمین و مال با ما شریک باشند.۳

بنا بر این، پیامبر صلی الله علیه و آله این اموال را میان مهاجران ـ که خانه و اموال خود را در مکّه رها کرده بودند ـ، تقسیم کرد و جز به دو یا سه نفر از انصار به سایر آنان چیزی نداد، در حالی که آنان نیز به تعبیر آیه مورد بحث، نیازمند بودند. خداوند در عوض این محرومیت، انصار را به جهت برخورد نیکو در این جریان، مدح می‌کند۴ و می‌فرماید:

(وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الْإِیمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ یُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَیْهِمْ وَ لَا یَجِدُونَ فىِ صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِّمَّا أُوتُواْ وَ یُؤْثِرُونَ عَلىٰ أَنفُسِهِمْ وَ لَوْ کَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ.

۰.کسانی که قبل از آمدن مهاجران در مدینه منزل گزیدند و ایمان آوردند، مهاجران را دوست می‌دارند و نسبت به اموالی که پیامبر صلی الله علیه و آله به مهاجران داد، هیچ احساس نیاز و حسدی نمی‌کنند؛ بلکه آنان را در بهرمندی از فَیء، بر خود ترجیح می‌دهند، در حالی که خود نیز دچار تنگ‌دستی‌اند).

1.. ر. ک: الطبقات الکبری: ج۲ ص۵۷.

2.. فَى‏ء، اموال و غنائمى است که از غیر طریق جنگ، عائد مسلمانان مى‏شود و در آیۀ هفتم سورۀ حشر، مصرف‌های ششگانۀ آن بیان شده است.

3.. ر. ک: مجمع البیان: ج۹ ص۳۹۰.

4.. ر.ک: مجمع البیان: ج‏۹، ص۳۹۲ ـ ۳۹۳، دانش‌نامۀ قرآن و حدیث: ج۱ ص۱۴۸ ح ۸۴. بنا بر این، «الذین»، مبتداست و «یحبّون»، خبر آن است. برخی نیز «الذین» را به «مهاجرین» در آیۀ هشتم عطف کرده‌اند، امّا این با محرومیت فی الجملۀ انصار از فیء بنی نضیر، چندان سازگار نیست و در این صورت می‌بایست آنان نیز مانند مهاجران در این اموال سهیم می‌شدند، بلکه سیاق آیۀ نهم به مدح و تمجید، نزدیک‌تر است.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
192

نمونه‌های بارز ایثار در سیره و روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارند که گاه در قرآن اشاره شده و توسّط پیامبر مکرّم اسلام صلی الله علیه و آله تبیین گردیده است. یکی از این آیات نورانی در این بخش بررسی و تحلیل می‌گردد.

واژگان

واژه «تبوء» از مادّه «بَواء» است. «بَواء» در اصل به معناى برابرى اجزاى مکان است. بنا بر این، «تَبَوَّء مکاناً» یعنی مکانی را صاف، هموار و آماده ساخت و در آن جا منزل گزید.۱ این تعبیر، اشاره لطیفى است که انصار مدینه قبل از آن که پیامبر صلی الله علیه و آله و مهاجران بِدان شهر وارد شوند، زمینه‏هاى هجرت را فراهم آوردند.۲ زمینه‌سازی برای پذیرایی از مهاجران و در رأس آنان، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مدینه، در واقع بسترسازی برای گسترش اسلام و ایمان در سراسر جهان بود و از این رو، خداوند سبحان می‌فرماید: (وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الْإِیمَانَ)؛ یعنی انصار، نه تنها سرای مدینه را آماده پذیرایی مهاجران کردند؛ بلکه آن را برای ایمان مهیّا نمودند.

واژه «خصاصة» با تای وحدت، مفرد «خَصاص» به معناى شکاف یا سوراخ است۳ و از آن جا که فقر در زندگى انسان شکاف و خلل است، بِدان «خصاصة» گفته شده است.۴

واژه «شُح»، به معنای بخل همراه حرص است که به صورت عادت در آید.۵

تفسیر

بعد از جنگ احد در سال سوم هجری و پیمان‌شکنی یهودیان بنی ‌نضیر در درون مدینه،

1.. مفردات الفاظ القرآن: ص۱۵۸.

2.. تفسیر نمونه: ج‏۲۳ ص۵۱۷.

3.. العین: ج‏۴ ص۱۳۵. مثلاً به شکاف‌های ابر که می‌توان از آن ماه را دید، یا سوراخ‌های الک، خصاص گویند.

4.. ر.ک: تفسیر نمونه: ج۲۳ ص۵۱۸.

5.. مفردات الفاظ القرآن: ص۴۴۶.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31549
صفحه از 593
پرینت  ارسال به