نزول هم اعتبارى ندارد.
گفتنی است هر چند آیات یاد شده، در باره امام على علیه السلام نازل شده است، ولى بر طبق شیوه معمول قرآن، آیه حکم کلّى در باره چگونگى و طرز انفاق و کیفیات مختلف آن را مطرح مىکند و شرح مىدهد و وظیفه انفاقکنندگان را مشخّص مىسازد۱ که باید از نظر آشکار و پنهان بودن، جنبههاى اخلاقى و اجتماعى و آبروى شخصى را که به او انفاق مىکنند، رعایت کند؛ یعنى آن جا که انفاق به نیازمندان، وجهی براى اظهار ندارد، براى حفظ آبروى آنان و خلوص بیشتر، پنهانى انجام گردد و در آن جا که پاى مصالح دیگرى مانند بزرگداشت شعائر دینى و تشویق دیگران در کار است و آبروى مسلمانى نمىرود، آشکارا انفاق شود.
مناسب است در باره شأن نزول آیه ۲۶۵ سوره بقره نیز اشاره شود. از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.آیه (وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ)، ابتدا در شأن امیر مؤمنان نازل شده و سپس مَثَل انفاق مؤمنانى است که اموال خودشان را براى کسب رضاى خداوند، انفاق مىکنند.۲
همچنین از امام صادق علیه السلام روایت شده که در باره (وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللهِ) فرمود:
۰.علی امیر مؤمنان، برترین آنان است و او کسی است که مالش را برای جلب خشنودی خداوند، انفاق میکرد.۳
پیامها
۱. پاداش ویژه انفاق
براى انفاقکنندگان برای خدا، پاداش ویژهاى در نظر گرفته شده است: (فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِم).