185
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

۳. در کتاب المناقب ابن شهرآشوب، از بیش از شانزده مفسّر نقل شده که: على بن ابى طالب علیه السلام، چهار درهم نقره داشت: یکى را در شب، دیگرى را در روز، یکى را در نهان و دیگرى را آشکارا صدقه داد. آن گاه آیه ۲۷۴ سوره بقره نازل شد که خداوند، هر درهمى را مال حساب کرد و بشارت قبولى به وى داد.۱

۴. فخر رازى، چند سبب نزول نقل مى‏کند که دو مورد آن، مطابق نظر شیعه است و مصداق آیه را امیر مؤمنان علیه السلام معرّفى مى‏کند؛ ولى وجه سومى نیز نقل مى‏نماید که بر طبق بعضى از نقل‏ها این آیه در شأن ابو بکر نازل شده است؛۲ امّا آلوسى، که از مفسّران اهل سنّت است، در تفسیرش به نقل از سیوطی آورده است که وی بر مستند این قول (وجه سوم) دست نیافته و گویا مدّعیان این قول، آن را از خبر ابن منذر استنباط کرده‌اند، حال آن که برداشت درستى از روایت ابن منذر، صورت نگرفته است.۳

وجه چهامى که فخر رازى نقل کرده، این است که آیه در مورد کسانى است که اسب‏هایى را براى جهاد در راه خدا آماده مى‏کنند و شب و روز و در پنهان و آشکارا به آنها علوفه مى‏دهند.۴

علّامه طباطبایی در ردّ این سبب نزول، نوشته است که: عبارت (سِرًّا وَ عَلَانِيَةً) با این نظر تناسب ندارد؛ چرا که این عبارت، بیانگر فضیلت و تمجید انفاق مخفیانه و آشکار است، در حالی که علوفه دادن مخفیانه و آشکارا به اسب‌ها تفاوتی ندارد و امر قابل تمجیدی نیست؛ بلکه این دو وصف بر کسانى که در نهان و آشکار به مستمندان انفاق مى‏کنند، قابل تطبیق است. بعلاوه، نظر فخر رازى، سند صحیحى هم ندارد.۵

سبب نزول دیگرى که در مورد آیه است، این است که عثمان و عبد الرحمان بن عوف در یکى از جنگ‏ها پول‏هایى خرج کردند و این آیه بِدان سبب نازل شد.۶ سند این سبب

1.. المناقب، ابن شهرآشوب: ج۱ ص۳۴۵.

2.. تفسیر الفخر الرازی: ج‏۷ ص۷۱.

3.. ر.ک: تفسیر الآلوسی: ج‏۲ ص۴۷.

4.. تفسیر الفخر الرازى: ج۷ ص۷۱.

5.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۴۰۷.

6.. ر.ک: تفسیر الآلوسی: ج۲ ص۴۶.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
184

قرار دارد که [اگر] رگبارى به آن برسد، دو چندان محصول بر می‌آورد و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، باران ریزى [براى آن بس است] و خداوند به آنچه مى‏کنید، بیناست).

سبب نزول

در باره آیه اوّل، روایات فراوانی از شیعه و اهل سنّت رسیده که این آیه در پی انفاق خاصّ امام علی علیه السلام نازل شده است:۱

۱. تفسیر العیّاشى به نقل از ابو اسحاق روایت می‌کند:

۰.کانَ لِعَلِیِّ بن أبی طالبٍ علیه السلام أربَعَةُ دَراهِمَ لَم یَملِک غَیرَها، فَتَصَدَّقَ بِدِرهَمٍ لَیلاً وبِدِرهَمٍ نَهاراً، وبِدِرهَمٍ سِرّاً، وبِدِرهَمٍ عَلانیَةً، فَبَلَغَ ذٰلکَ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله فَقالَ: یا عَلیُّ، ما حَمَلَکَ عَلیٰ ما صَنَعتَ؟ قالَ: إنجازُ مَوعودِ اللّهِ، فَأَنزَلَ اللّهُ: (الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرّاً وَعَلانِیَةً).۲

۰.على بن ابى طالب علیه السلام، تنها چهار درهم و نه بیشتر داشت. درهمى در شب و درهمى در روز، درهمى در نهان و درهمى در آشکار، صدقه داد. این خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید. فرمود: «اى على! چه چیزى تو را بر این کار وا داشت؟». على علیه السلام گفت: دستیابى به وعده خداوند.

۰.پس خداوند، آیه (کسانى که اموال خود را شب و روز، و نهان و آشکارا انفاق مى‏کنند) را فرو فرستاد.

۲. ابن عبّاس مى‏گوید:

۰.این آیه در باره على بن ابى طالب علیه السلام نازل شده است. وى چهار درهم داشت. شب یک درهم، روز یک درهم، در نهان یک درهم و در آشکار، درهم دیگرى بخشید.۳

1.. ر.ک: عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۶۷، المناقب، کوفى: ج۱ ص۱۶۶ـ ۱۶۸، الفصول المختارة: ص۱۴۰، روضة الواعظین: ص۱۰۵ و ۳۸۳، بحار الأنوار: ج۳۵ ص۴۲۱، الدرّ المنثور: ج۱ ص۳۶۳، تفسیر القرطبی: ج۳ ص۳۴۷.

2.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۵۱. نیز، ر. ک: تفسیر الفخر الرازی: ج۷ ص۷۱.

3.. المعجم الکبیر: ج۱۱ ص۸۰ ح ۱۱۱۶۴، تاریخ دمشق: ج۴۲ ص۳۵۸، اُسد الغابة: ج۴ ص۲۵.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31441
صفحه از 593
پرینت  ارسال به