181
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

وَ لٰکِنْ إنْ قَدَرْتَ أنْ لا تُسِیءَ إلىٰ مَن تُحِبُّهُ فَافْعَلْ. فَقالَ لَهُ الرَّجُلُ: وَ هَل رَأَیتَ أحَداً یُسِیءُ إلىٰ مَنْ یُحِبُّهُ؟ فَقالَ لَهُ: نَعَم، نَفْسُکَ أحَبُّ الأنفُسِ إلیکَ، فَإِذا أنتَ عَصَیْتَ اللّهَ‏ فَقَد أسَأْتَ إلَیها.۱

۰.مردی به ابوذر نوشت: ای اباذر! مرا بهره‌ای از تازه‌های دانش بخش؛ ابوذر در پاسخ او نوشت: دانش بسیار است. اما تو اگر می‌توانی به کسی که دوستش‌ داری بدی نکنی، چنین کن. مرد از او پرسید: مگر کسی به کسی که دوستش دارد بدی می‌کند؟ ابوذر پاسخ گفت: آری تو خودت را بیش از همه دوست داری و اگر خدا را نافرمانی کنی، به خودت بدی کرده‌ای.

گفتنی است بزرگ‏ترین گناه، ستم به جایگاه ولایت الهی در نظام اسلامى است. کسى که کارى کند مردم از نظام دینى و ولایت (رهبرى) الهی آن روى بگردانند، بدترین گناه را مرتکب شده است. در روایتى آمده است که امام علی علیه السلام فرمود:

۰.ألا لَعنَةُ اللّهِ عَلَى الظّالِمینَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِوَلایَتِی وَ اسْتَخَفُّوا بِحَقِّی.۲

۰.لعنت خدا بر ستمگرانی که ولایت مرا تکذیب کردند و حقّ مرا نشناختند!

ستم به على علیه السلام، یعنى ستم به رهبرى راستین در نظام اسلامی.

۳. شعار پایان‌بخش دادگاه ستمگران

دادگاه قیامت با شعار لعنت خدا بر ستمگران پایان مى‏یابد: (لَعْنَةُ اللهِ عَلَى الظَّالِمینَ).۳

1.. الکافى: ج۲ ص۴۵۸.

2.. ر.ک: تفسیر فرات: ص۱۴۲، شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۶۸.

3.. تفسیر نور: ج۴ ص۷۱.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
180

کنید تا در روزی که این حادثه پیش خواهد آمد، نه تنها در صف دوزخیان نباشید، بلکه در صف نخست بهشتیان باشید و یا هر چه نزدیک‌تر به این صف.

۲. بدترین گناهان

ستم، بدترین گناه است. آنچه انسان را در زمره دوزخیان قرار مى‏دهد، ظلم و ستم است. مؤذّن، در بین دوزخیان و بهشتیان اعلام مى‏کند که: (لعنت خدا بر ستمگران باد!). پیام این جمله براى اهل ایمان، این است که آنچه انسان را جهنّمى مى‏کند، ستم است و ستم، از بدترین گناهان است. امام على علیه السلام مى‏فرماید:

۰.الظُّلمُ أُمُّ الرَّذائِلِ.۱

۰.ستم، مادر همه رذیلت‏ها [و گناهان] است.

در نقل دیگرى آمده است:

۰.الظُّلمُ ألاَمُ الرَّذائِلِ.۲

۰.پست‏ترینِ رذیلت‌ها، ستم است.

به تعبیر علّامه طباطبایى، در تحلیل دقیق علمى، هر گناهى به اندازه‏اى که در آن ظلم است، بد است؛ چون ظلم در لغت به معناى انحراف از حق و عدل است.۳ به همین جهت، ظلم به سه گونه اعتقادى، فردى و اجتماعى تقسیم مى‏شود. خداوند می‏فرماید: (إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظیمٌ؛۴ به راستى که شرک، ظلمى بزرگ است). شرک که مسئله‏اى اعتقادى است، مصداقى از ستم است.

در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است:

۰.کَتَبَ رَجُلٌ إلىٰ أبی ذَرٍّ: یا أبا ذَرٍّ! أَطْرِفْنی بِشَیءٍ مِنَ العِلمِ. فَکَتَبَ إلَیهِ: العِلمُ کَثیرٌ،

1.. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم: ص۴۵۵.

2.. غرر الحکم: ج۱ ص۲۰۲ ح ۸۰۴.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۳۵۵. در لسان العرب (ج ۱۲ ص۳۷۵) آمده است: «أصل الظُّلم الجَوْرُ وَ مُجاوَزَة الحدِّ ... الظُّلْم: المَیلُ عن القَصد».

4.. لقمان: آیۀ ۱۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31050
صفحه از 593
پرینت  ارسال به