عَلیٰ ذٰلکَ قَولُ اللّهِ عَزَّ و جَلَّ فی سورَةِ البَراءَة (وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِِ وَ رَسُولِهِ).۱
۰.آواز دهنده، امیر مؤمنان علیه السلام است که اعلانی را بانگ میزند که تمام خلایق، آن را میشنوند و دلیل آن، این آیه در سوره برائت است که میفرماید: (وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِِ وَ رَسُولِهِ).
در تحلیل ذیل روایت اخیر که آیه اذان را دلیل تفسیر «مؤذّن» به امیر مؤمنان علیه السلام گرفته، میتوان گفت: شاید به این جهت باشد که در دنیا، تنها کسى که از طرف پیامبر صلی الله علیه و آله شایستگی داشت پیام برائت را به مشرکان و مستکبران برساند، امیر مؤمنان علیه السلام بود. بنا بر این در قیامت نیز همین کار به دست او خواهد بود.۲
شاید هم بتوان گفت: على علیه السلام در تمام طول زندگى با ستم مبارزه کرد و به حمایت از مظلوم برخاست و این مطلب، درخشش خاصّى در عمر پربارش دارد. زندگى در جهان دیگر، نوعى تجسّم بزرگ و تکامل یافته زندگى انسانها در این جهان است. بنا بر این، چه جاى تعجب که مؤذّن آن روز ـ که میان بهشتیان و دوزخیان، نداى لعن بر ظالمان را از طرف خداوند و پیامبر صلی الله علیه و آله مىدهد ـ، على علیه السلام باشد.۳
آلوسی با توجّه به آنچه در تفسیر مجمع البیان خوانده، در باره مصداق «مؤذّن» در این آیه مینویسد:
۰.گزارش امامیّه از امام رضا علیه السلام و ابن عبّاس مبنی بر این که مراد از مؤذّن، علی ـ کرّم الله وجهه ـ باشد، از طریق اهل سنّت اثبات نشده است و بعید است آن امام، مؤذّن (ندا دهنده) باشد، حال آن که ایشان در آن هنگام در بهشتهای پاک الهی هستند.۴
در پاسخ باید گفت: گرچه این تفسیر در منابع دست اوّل اهل سنّت نیامده، ولی در شواهد التنزیل یا المناقب ابن مردویه آمده است.۵ همچنین وقتی بهشتیان، اهل دوزخ را ندا
1.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۲۳۱.
2.. ر. ک: آیۀ ۱۸: شایستهترین ابلاغ کنندگان پیامهای الهی.
3.. تفسیر نمونه: ج۶ ص۱۸۱ ـ ۱۸۲.
4.. تفسیر الآلوسی: ج۴ ص۳۶۲.
5.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۶۷ و مناقب علی بن أبی طالب، ابن مردویه: ص۲۴۳.