177
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

شیخ سلیمان قندوزی در ینابیع المودّة،۱ و از امامیّه، کلینی در الکافی،۲ شیخ صدوق در معانی الأخبار،۳ عیّاشی در تفسیر خود،۴ علی بن ابراهیم در تفسیر القمّی،۵ فرات کوفی۶ و طبرسی۷ گزارش کرده‌اند.

اکنون بعضى از آن روایات را نقل مى‏کنیم:

از امام على علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.فأنا ذٰلِکَ المُؤَذِّنُ.۸

۰.من آن آواز دهنده‏ام.

از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:

۰.المُؤَذِّنُ أمیرُ المُؤمِنینَ.۹

۰.آواز دهنده، امیر مؤمنان است.

همچنین شخصى به نام عمر حلّال مى‏گوید: از امام کاظم علیه السلام در مورد (فَأَذَّنَ مُؤَذِّنٌ بَینَهُم) پرسیدم که مراد کیست؟ امام فرمود:

۰.المُؤَذِّنُ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام۱۰

۰.آوازد هنده، امیر مؤمنان است.

در روایتی که علی بن ابراهیم از امام کاظم علیه السلام گزارش کرده، آمده است:

۰.المُؤَذِّنُ أمیرُ المؤمِنینَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ، یُؤَذِّنُ أَذاناً یُسمعُ الخَلائِقَ کُلَّها، وَالدَّلیلُ

1.. ینابیع المودّة: ج۱ ص۳۰۲.

2.. الکافی: ج۱ ص۴۲۶.

3.. معانی الأخبار: ص۵۹.

4.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۱۷.

5.. تفسیر القمی: ج۱ ص۲۳۱.

6.. تفسیر فرات: ص۱۴۲.

7.. مجمع البیان: ج۴ ص۶۵۱.

8.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۶۷ ح ۲۶۱، ینابیع المودّة: ج۱ ص۳۰۲، بشارة المصطفى: ص۳۴.

9.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۱۷.

10.. الکافى: ج۱ ص۴۲۶ ح ۷۰.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
176

مى‏گیرند و به توبیخ و سرزنش دوزخیان مى‏پردازند.

کلمه «نادى»، فعل ماضى است و بیان‌کننده عملى انجام یافته در گذشته است. بنا بر این، معناى آیه این است: اهل بهشت، دوزخیان را صدا زدند؛ امّا این سؤال پیش مى‏آید که این گفتگوى بهشتیان با دوزخیان هنوز رخ نداده است. پس چرا خداوند به شکل فعل ماضى آن را بیان کرده، گویى که انجام شده است؟

در حقیقت، فعل ماضى، گاه برای نشان دادن وقوع قطعی امری در آینده به معناى فعل مضارع استعمال میشود. در قرآن کریم از این گونه کاربردها فراوان است که بیانگر آن است که حوادث آینده آن قدر حتمى است که گویى در گذشته رخ داده است.

گفتگوی میان بهشتیان و دوزخیان، در واقع نوعى کیفر و عذاب براى دوزخیان خواهد بود و چه بسا انذاری است برای مخاطبان آیه در این دنیا.

واژه «اذان» به معناى اعلام و آگاهى دادن به دیگران است. در قیامت، مؤذّنى بعد از گفتگوى اهل بهشت و دوزخ اعلام مى‏کند که: لعنت خدا بر ستمگران باد! «فاء» در این قسمت، بیانگر این است که ندای مؤذّن در نتیجه اعتراف صریح دوزخیان به راستی و حقّانیت وعد و وعید الهی است، یعنی پس از این که آنان چنین اعترافی می‏کنند، گویی تمام جدال میان حق و باطل به آخر رسیده است و مهر آخر بر پرونده دوزخیان خورده می‌شود و دیگر جای هیچ سخنی باقی نمی‌ماند. از این رو، سخنگویی از سوی خداوند ـ که در قرآن با عنوان «مؤذّن» از او یاد شده ـ به عنوان فصل الخطاب و اعلام حکم نهایی آنان، اهل ظلم و گم‌راهی را از رحمت خداوند، بی‌بهره اعلام می‏دارد.۱

در روایات شیعه و اهل سنّت آمده است۲ که آن مؤذّن، امیر مؤمنان علیه السلام است. این روایات را از اهل سنّت، حاکم حسکانی در شواهد التنزیل،۳ ابن مردویه در المناقب۴ و

1.. آیۀ ۱۸ از سورۀ هود نیز نظیر این آیه است، ولی در آن جا با شهادت، مُهر نهایی بر پروندۀ کافران خورده می‌شود، ولی در این جا با اعتراف.

2.ر. ک: دانش‌نامۀ امیر المؤمنین علیه السلام: ج۷ ص۵۶۳ (آواز دهنده میان بهشتیان و جهنّمیان).

3.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۶۷ ـ ۲۶۸ ح ۲۶۱ ـ ۲۶۵.

4.. مناقب علی بن أبی طالب، ابن مردویه: ص۲۴۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31676
صفحه از 593
پرینت  ارسال به