به ایشان روى آورید.۱
ابن ابى الحدید معتزلى در شرح این جمله امام علیه السلام: «فَأنْزِلُوهُم بِأحسَنِ مَنازِلِ القُرآنِ» مىگوید:
۰.تَحتَه سِرٌّ عَظیمٌ؛ وَ ذٰلِکَ أنَّهُ أمَرَ المُکَلَّفینَ بِأنْ یُجْرُوا العِترَةَ فی إجلالِها وَ إعظامِها وَ الاِنقیادِ لَها وَ الطاعَةِ لِأوامِرِها مَجرَى القُرآنِ؛۲
۰.در این سخن رازی بزرگ نهفته و آن این است که ایشان مکلَّفان را امر کرده تا که عترت پیامبر صلی الله علیه و آله را در تجلیل از آنها و بزرگ شمردن آنها و گردن نهادن براى آنان و فرمانبردارى از دستورهای آنان، همسان با قرآن قرار دهند.
و در ادامه در پاسخ این پرسش که: «این سخن امام على علیه السلام دلیل بر عصمت اهل بیت علیهم السلام است؛ بنا بر این، عقیده اصحاب شما که همعقیده با امامیّه نیستند، در این باره چیست؟»، مىگوید:
ما بر اساس ادلّه، على علیه السلام را معصوم مىدانیم، هر چند مانند امامیّه، عصمت را شرط امامت نمىدانیم.۳
بنا بر این، پیام کلّى کرائم قرآن، همتایى اهل بیت با قرآن است و این پیام با صراحت در حدیث متواتر ثقلین آمده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
۰.یا أیُّهَا النّاسُ! إِنّی تارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ؛ أمّا إنْ تَمَسَّکتُم بِهِما لَن تَضِلُّوا: کِتابَ اللّهِِ وَ عِترَتی أهلَ بَیتی، فإِنَّهُما لَن یَفتَرِقا حَتّىٰ یَرِدا عَلَیَّ الحَوضَ.۴
۰.من در میان شما دو چیز گرانبها باقى مىگذارم. آگاه باشید اگر در آن دو چنگ زنید، گمراه نخواهید شد: یعنی کتاب خدا و خاندانم، یعنی اهل بیتم. آن دو هرگز از هم جدا نمىگردند تا کنار حوض [کوثر] نزد من آیند.
1.. «الهیم العطاش» که در متن نهج البلاغة آمده، به معنای شتران بسیار تشنه است که با سرعت به سوی آبشخور رو میآورند. امام علیه السلام برای تبیین نیاز فوری جامعۀ اسلامی به اهل بیت علیهم السلام از این تشبیه استفاده کرده است.
2.. شرح نهج البلاغة، ابن أبی الحدید: ج۶ ص۳۷۶.
3.. در این قسمت، سخن ابن ابى الحدید، تلخیص شده است.
4.. بصائر الدرجات: ص۴۳۳. نیز، ر.ک: الأمالی، صدوق: ص۵۰۰، عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۶۸.