رحمت خدا بدانان نمىرسد؟ [اکنون شما تحقیرشدگان] به بهشت وارد شوید [که] نه بیمى بر شماست و نه اندوهگین مىشوید).
اشاره
روز قیامت، مردم به سه دسته تقسیم میشوند: نخست، مؤمنان مقرّب که مستقیم روانه بهشت میشوند؛ دوم، معاندان که مستقیم داخل جهنّم میشوند؛ و سوم، مؤمنانی عادی که احیاناً گرفتار گناه شدهاند و در گذرگاهی میان بهشت و دوزخ به نام «اعراف» گرفتارند و امید ورود به بهشت را دارند و دل به وساطت صاحبان شفاعت بستهاند. آیات مورد بحث، این صحنه محشر را ترسیم میکند تا مقام و منزلت صاحبان شفاعت در آن روز را گوشزد کند.
واژگان
واژه «حجاب»، اسم از ریشه «حَجب» (بر وزن قَلب و به معنای ممانعت از ارتباط دو شیء) است. از این رو، حجاب به معنای وسیلهای است که میان دو شیء فاصله میاندازد و آن دو را از تماس با همدیگر منع میکند.۱
«أعراف»، جمع «عُرف» و به معنای زمینهای مرتفع و بلند است.۲ عُرف در اصل لغت، به معنای یال حیوان یا محلّ رویش یال است و سپس به همین مناسبت به مکانهای مرتفع، اطلاق شده است.۳ به رئیس و بزرگ قبیله که مسئول اداره امور است نیز «عریف» میگویند؛۴ چرا که در میان قبیله دارای جایگاه بلند و شاخصی است.
واژههای «سیما» و «سیماء»، اسم و به معنای علامت و نشانهاند.۵
واژه «اصحاب»، جمع صاحب است و صاحب، به کسی میگویند که ملازم چیزی یا کسی یا مکانی یا زمانی باشد، مانند: اصحاب المال، اصحاب الأمیر، اصحاب