است که (لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ)، یعنی نه یهودی است و نه نصرانی. (یَکادُ زَیتُها یَضِیءُ)، علم از فاطمه( افاضه میشود. (نُورٌ عَلى نُورٍ)، امامی بعد از امامی دیگر از ایشان است. (یَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ)، خداوند، هر که را بخواهد، به ولایت ما هدایت میکند.۱
در برخی روایات، به «مشبّه» نظر شده و نور ایمان و هدایت الهی بر اهل بیت علیهم السلام تطبیق شده است. برای نمونه امام صادق علیه السلام در پاسخ به سؤال از این آیه فرمود:
۰.هُوَ مَثَلٌ ضَرَبَه لَنا؛ فَالنَّبِیُّ وَ الأَئِمَّةُ ـ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِم أجمَعینَ ـ مِن دِلالاتِ اللّهِ وَ آیاتِهِ الَّتى یُهتَدىٰ بِها إلَى التَّوحیدِ وَ مَصالِحِ الدّینِ وَ شَرائِعِ الإِسلامِ وَ الفَرائِضِ وَ السُّنَنِ.۲
۰.این، مثالى است که خداوند در باره ما بیان کرده است؛ زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه علیهم السلام، از نشانههاى وجود خدا هستند که به سبب آنان به توحید و مصالح دین و شرایع اسلام و واجبات و مستحبّات، راه برده مىشود.
در تأویل آیه ۳۶ نیز روایات بسیاری وارد شده و مصداق برتر آن را خانه علی علیه السلام و زهرا( دانستهاند، گرچه مساجد، بیوت علما و اولیا، مراکز حوزوی و دینی نیز از مصادیق این خانهها هستند؛ امّا خانه امامت، بارزترین این خانههاست؛ چرا که دیگر مراکز ایمان، از این سرچشمه منشعب شدهاند.
از امام باقر علیه السلام نقل شده که فرمود:
۰.هِیَ بُیوتُ الأَنبِیاءِ، وبَیتُ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبٍ علیه السلام مِنها.۳
۰.این آیه به خانه پیامبران اشاره دارد و خانه على نیز از این زمره به شمار مىآید.
در حدیث دیگرى مىخوانیم که:
۰.به هنگام تلاوت این آیه از پیامبر صلی الله علیه و آله پرسیدند: منظور، چه خانههایى است؟ فرمود: «خانههاى پیامبران است». ابو بکر پرسید: این خانه (به خانه فاطمه(