153
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

سازد و بر نور و روشنایى شعله بیفزاید.۱

به خود چراغ، «مصباح» مى‏گویند که معمولاً با فتیله و مادّه روغنى قابل اشتعالى برافروخته مى‏شود.

واژه «دُرّ» به مرواریدهای بزرگ گفته می‌شود و به یکی از آنها «درّة» می‌گویند. «دُرّی» اسم منسوب «دُرّ» و به معنای دُرگونه و درخشان است.

واژه «کوکب» نیز به معنای ستاره است. بنا بر این، «کوکب درّی»، یعنی ستاره‌ای درخشان.۲

واژه «غُدُو»، اوّل روز یا همان پگاه است و در قرآن در مقابل «آصال (شبانگاهان)» آمده است.۳

تفسیر

قرآن مجید و روایات اسلامى، چند چیز را «نور» نامیده‏اند، از جمله: ایمان،۴ هدایت الهى۵ و آیین اسلامى؛۶ امّا اگر نور را به معناى وسیع آن، یعنى «هر چیزى که ذاتش ظاهر و آشکار و ظاهرکننده غیر باشد» به کار ببریم، در این صورت به کار بردن آن در ذات پاک الهى، جنبه تشبیه ندارد؛ زیرا چیزى در عالم خلقت، از او آشکارتر نیست و تمام آنچه غیر اوست، از برکت وجود او آشکار است.۷

در بند چهل و هفتم دعاى جوشن کبیر ـ که مجموعه‏اى از صفات خداوند متعال است ـ، مى‏خوانیم:

1.. تفسیر نمونه: ج‏۱۴ ص۴۷۷.

2.. العین: ج‏۸ ص۷.

3.. مفردات الفاظ القرآن: ص۶۰۳ و ۷۸.

4.. بقره: آیۀ ۲۵۷.

5.. انعام: آیۀ ۱۲۲.

6.. توبه: آیۀ ۳۲.

7.. تفسیر نمونه: ج‏۱۴ ص۴۷۴.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
152

اشاره

خداوند در این آیه شریف، بعد از اشاره به ذات بی‌مثال خود، نور ایمان و هدایت خویش را به نور محسوس تشبیه نموده و فرموده است: مثال نور ایمان و هدایت، همچون چراغی پرفروز در چراغدانی محفوظ است و این مشعل هدایت و ایمان را باید در کانون‌هایی رفیع که ذکر و ستایش الهی دائم در آن است، جستجو کرد.

از آن جایی که مصداق اتمّ کانون‌ نور هدایت و ایمان، خانه وحی و امامت است، این آیه از «کرائم قرآن» شمرده می‌شود؛ زیرا آنان، مَثَل اعلای نورانیت الهی و بزرگ‌ترین مشعل‌های هدایت‌اند.

واژگان

واژه «مشکاة» در اصل به معناى تاقچه و محلّ کوچکى است که در دیوار ایجاد مى‏کردند و چراغ‏هاى معمول قدیم را براى محفوظ ماندن از مزاحمت باد و توفان در آن مى‏نهادند.۱ نیز هر گاه از داخل اتاق، تاقچه کوچکى درست مى‏کردند و طرفى را که در بیرون اتاق و مشرف به حیاط منزل بود، با شیشه‏اى مى‏پوشاندند تا هم داخل اتاق روشن شود و هم صحن حیاط و در ضمن از باد و توفان مصون بماند، به آن مشکات مى‏گفتند، و نیز به محفظه‏هاى شیشه‏اى که به صورت مکعّب مستطیل مى‏ساختند و درى داشت و در بالاى آن روزنه‏اى براى خروج هوا بود و چراغ در آن مى‏نهادند. خلاصه، مشکات، محفظه‏اى براى چراغ در برابر باد و توفان بود و چون غالباً در دیوار ایجاد مى‏شد، نور چراغ را متمرکز و منعکس مى‏ساخت.۲

واژه «زجاجه»، یعنى شیشه۳ و در این جا به معناى حبابى است که روى چراغ مى‏گذاشتند تا هم شعله را محافظت کند و هم گردش هوا را از طرف پایین به بالا تنظیم

1.. ر.ک: العین: ج‏۵ ص۳۸۹، لسان العرب: ج‏۱۴ ص۴۴۱، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم: ج‏۶ ص۱۱۰.

2.. تفسیر نمونه: ج‏۱۴ ص۴۷۶.

3.. العین: ج‏۶ ص۷.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31860
صفحه از 593
پرینت  ارسال به