دشمنى و جنگ استوار بود و کینهها در سینهها حفظ و تقویت مىشد و به جای نوعدوستی و گذشت، میانشان شمشیر و خون حکمفرما بود. خداى سبحان در ادامه آیه مورد بحث مىفرماید:
(وَاذْکرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَیکمْ إِذْ کنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَینَ قُلُوبِکمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکنتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنقَذَکم مِنْهَا.۱
و نعمت خدا بر خود را به یاد آرید، آن هنگام که دشمن بودید. سپس میان دلهاى شما الفت بخشید. در نتیجه با نعمت او، برادر شدید و بر لب گودالى از آتش بودید که [خدا] شما را از آن رهایى داد).
جامعهاى که در لبه پرتگاه نابودى و هلاکت قرار داشت، به جهت نعمت اتّحاد و برادرى، نجات یافت و میانشان صلح و صفا، جایگزین حقد و عداوت شد. قابل توجّه است که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله، امّت اسلامى، به هر اندازه که از قرآن و عترت دور شد، از صلح و دوستى حاکم بر مسلمانان صدر اسلام فاصله گرفت و به همان اندازه به رسوم جاهلیت و عداوت و ستمگرى باز گشت.
۵. تقوا (پرهیزگاری)، عامل وحدت کلمه است
در آیه قبل از آیه اعتصام آمده است:
(یٰأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اتَّقُوا اللهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلاَ تَمُوتُنَّ إِلّا وَأَنتُم مُسْلِمُونَ.۲
اى کسانى که گرویدهاید! از خداوند، آن چنان که سزاوار اوست، پروا کنید و جز به مسلمانى از دنیا نروید).
ترتّب آیه اعتصام بر این آیه مىتواند گویاى این مطلب باشد که تقوا (پرهیزگاری) و اتّحاد، ارتباط ویژهاى با هم دارند. در تبیین این ارتباط مىتوان گفت: اگر جامعه اسلامى بخواهد تقواى کامل و حقیقى داشته باشد، باید متّحد و متمسّک به حبل الله باشد و