غیر از اصل نماز، اجتماع با سایر مسلمانان را نیز به همراه دارد.
اجتماعى بودن تمسّک به قرآن و عترت، به این است که در این امر، هم به دیگران بهره رسانده شود و هم از آنان بهره برده شود؛ هم از عقل جمعى دیگران در مسیر هدایت استفاده کند و هم دیگران را در حدّ توان ارشاد نماید تا امّت اسلامى همچون ید واحده، دست در دست یکدیگر، در مسیر سعادت و تکامل گام نهند.
امیر مؤمنان امام على علیه السلام مىفرماید:
۰.فَإِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاسِ لِلشَّیطَانِ، کَمَا أَنَّ الشّاذَّ مِنَ الْغَنَمِ لِلذِّئْبِ.۱
۰.چنان که گوسفند وامانده از رمه، از نگهبانىِ چوپان، محروم و طعمه گرگ مىشود، فرد وامانده از امّت اسلامى و تک اندیش و تکرو نیز طعمه شیطان مىشود.۲
۳. تلازم قرآن و عترت
سعادت بشر و رسیدن به کمال، مطلوب همیشگى است و کهنه نمىشود. اگر سبب رسیدن به این سعادت و کمال، تمسّک به قرآن و عترت است، پس نه قرآن، کهنه و تحریف مىشود و نه عترت پیامبر صلی الله علیه و آله، از میان مردم رخت بر مىبندد.
همان طور که قرآن، معجزه جاودانه پیامبر اسلام است، بهرهمندى از نور وجود معصومان علیهم السلام نیز براى مردم، قطعناشدنى و پایانناپذیر است. این، همان جمله پیامبر مکرّم اسلام است که فرمود: «و إنّهما لن یفترِقا حتّى یرِدا عَلَیَّ الحَوض».
۴. تأکید بر نعمت اتّحاد
آیه مورد بحث، پس از فرا خواندن مردم به اتّحاد و معرّفى «حبل اللّه» به عنوان شاخص این یکپارچگى، یادآور مىشود که اتّحاد، نعمتى از سوى خداى متعال است که سبب پیدایش اُنس و الفت میان مسلمانان مىشود. تا آن زمان، رابطه مردم جامعه بر پایه