131
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

آویخته و به جایى مطمئن متّصل باشد، وگر نه ریسمان انداخته و رها شده، ارزش دستگیرى و نجات ندارد.

همچنین آویختن ریسمان، نشانه همیشگى بودن این اتّصال است و آویخته نبودنِ آن معنایی جز فعلیت نداشتن این اتّصال و قطع ارتباط بشر با خداوند و خاموش شدن چراغ هدایت الهى نخواهد داشت. پس مصادیق «حبل اللّٰه‏» هر چه باشند، باید در میان امّت اسلامى ماندگار و در هدایتگرى، مستمر باشند. پس اکنون مهم و مطلوب، یافتن این مصادیق است. با این هدف، یک بار دیگر در محضر احادیث ـ که آینه تمام‌نماى قرآن‌اند ـ، زانوى پرسش بر زمین نهاده، این بار در باره «حبل اللّٰه‏» مى‏پرسیم.

معنای «حبل اللّٰه‏»

راستى چه چیزى مى‏تواند به عنوان مصداق «حبل اللّٰه»‏، وسیله ارتباط بندگان با خدا باشد؟ در این باره، نظرهاى مختلفى وجود دارد. گروهى گفته‏اند مراد از «حبل الله‏» توحید است.۱ عدّه‏اى مراد از آن را قرآن و برخى دیگر، اسلام دانسته‏اند. دسته‏اى دیگر هم، اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را مصداق «حبل اللّٰه»‏ معرّفى کرده‏اند.۲

اگر چه احادیث به دست رسیده، همه این موارد را تأیید مى‏کنند،۳ امّا اگر هر یک از توحید، اسلام یا قرآن معناى «حبل اللّٰه»‏ باشد، از آن جا که تمسّک به این عناصر به حسب ظاهر تحقّق پذیرفته است، باید در جامعه اسلامى تفرقه و چندگانگى وجود

1.. تفسیر القمی: ج‏۱ ص۱۰۸.

2.. ر.ک: مجمع البیان: ج۲ ص۸۰۵.

3.. عن علی علیه السلام: «و إنَّ اللهَ سُبحانَهُ لَم یَعِظ أحَداً بِمِثلِ هٰذَا القُرآنِ، فَإِنَّهُ حَبلُ اللّهِ المَتینُ، خداوند سبحان هیچ‌کس را به چیزی چون قرآن اندرز نداده است زیرا آن ریسمان استوار خداست» (نهج البلاغة: خطبۀ ۱۷۶)، عن ابن یزید قال: سألتُ أبا الحَسَنِ علیه السلام عَن قولهِ: (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً)، قال: عَلِیُّ بنُ أبی طالَبٍ حَبلُ اللّهِ المَتینُ، ابن یزید می‌گوید: از امام کاظم علیه السلام در بارهٔ (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً)» سؤال کردم فرمود: علی بن ابی طالب ریسمان محکم الهی است (تفسیر العیّاشی: ج‏۱ ص۱۹۴)، عن جابر عن أبی جعفر، علیه السلام قال: آل مُحَمَّدٍ علیه السلام هُم حُبلُ اللّهِ الَّذی أمَرَنا بِالاعتِصامِ بِهِ، فَقَال: (وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا)، جابر از امام باقر علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: خاندان محمد ریسمان الهی هستند که ما را به چنگ زدن به آن دستور داده است و فرموده: به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید (تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۹۴).


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
130

واژگان

عصمت به معناى منع کردن۱ و حفظ نمودن۲ است و اعتصام، به معناى تمسّک۳ و چنگ زدن. با چنگ زدن و دست آویختن به تکیه‌گاهى مطمئن، از ضررها یا لغزش‏ها جلوگیرى مى‏شود و انسان در مکان یا مقامى ستودنى، حفظ مى‏شود.

تفسیر

خداوند متعال در این آیه شریف، همه مسلمانان را به وحدت کلمه و دورى از دوگانگى فرا مى‏خواند و نعمت‏هایى را یادآور مى‏شود که به آنان ارزانى نموده تا میان آنها برادرى و محبّت استوار شود؛ لیکن میان مردمى که به سبب وجود انگیزه‏هاى قوى براى اختلاف، دستاویزهای زیادى دارند، یک‏پارچگى هنگامى ممکن مى‏شود که عاملى به عنوان محور اتّحاد معرّفى شود.

عاملى که قرآن کریم به عنوان محور وحدت معرفى مى‏کند، «حبل اللّٰه‏» است. حبل اللّٰه،‏ همان محورى است که مسلمانان براى دست برداشتن از چند دستگى و تشکیل امّت واحد، به گرد آمدن دور آن دعوت شده‏اند.

بر پایه روایاتی که خواهد آمد، اسلام، قرآن، پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندان بزرگوار او، به ریسمانى تشبیه شده‌اند که از عالم قدس الهى در میان امّت اسلامى آویخته شده است و چنگ زدن به آن، مایه اتّصال به ملکوت و نجات از مهالک جهان خاکى و عالم نفسانى است.

این ریسمان به سان پلى براى عبور از دنیاى مادّى، جستجوگران هدایت را به سرمنزل مقصود ره‌نمون مى‏سازد تا در پیشامد فتنه‏ها دچار حیرت و سردرگمى نشوند.

نکته مهم و ظریف، این که ریسمان، هنگامى دستاویز و سبب ارتباط است که

1.. معجم مقاییس اللغة: ج۴ ص۳۳۱، النهایة: ج۳ ص۲۴۹.

2.. لسان العرب: ج۱۲ ص۴۰۴.

3.. معجم مقاییس اللغة: ج۴ ص۳۳۱، مفردات الفاظ القرآن: ص۵۶۹.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31137
صفحه از 593
پرینت  ارسال به