براى رسیدن به قرب الهى برگزیند. براى گزینش وسیلهاى که بتواند انسان را به خدا نزدیک سازد، علاوه بر تلاش، تقوا نیز لازم است: (ٱتَّقُوا ٱللهَ وَٱبْتَغُوا إِلَيْهِ ٱلْوَسِيلَةَ؛ از خدا پروا کنید و [برای قرُب] به سوى او، وسیله بجویید).
تقدّم تقوا (پرهیزگاری) بر تلاش، اشاره به این است که براى رسیدن به قرب خدا، هر وسیلهاى کارساز نیست؛ بلکه وسیلهاى قربآور است که در محدوده تقوا باشد.
۲. عدم جدایى دین از سیاست
اطلاق کلمه «وسیله» و جامعیت و شمول آن در باره همه ارزشهاى اعتقادى، اخلاقى و عملى و اولویت داشتن شمول آن در مورد رهبرانى که مردم را به ارزشها فرا مىخوانند و تأکید اهل بیت علیهم السلام بر «وسیله» بودن آنان براى تقرّب به خدا، حامل این پیام مهم است که دین از سیاست جدا نیست؛ بلکه سیاست به مفهوم ارزشى آن، زمینه تحقّق و تداوم دین در جامعه است. بر این پیام در بسیارى از احادیث اسلامى بویژه حدیث ثقلین، به روشنی تأکید شده است.
۳. تلاش برای مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی
ذکرِ «جهاد در راه خدا» پس از دستور به «فراهم کردن وسیله تقرّب به او» بیانگر این معناست که پس از پذیرش اصول اسلام، پیکار با دشمنان بیرونى و درونى ارزشهاى انسانى و اسلامى، از جمله بهترین وسیلههای تقرّب به خداوند است. از این رو، در حدیثی از امام على علیه السلام چنین آمده است:
۰.إنَّ الجِهادَ أشرَفُ الأَعمالِ بَعدَ الإِسلامِ.۱
۰.همانا جهاد، شریفترینِ کارها بعد از پذیرش اسلام است.
۴. تلاش جهت دستیابی به مقام قرب الهی
تقرّب به خدا، امرى حقیقى است و توهّم و خیال نیست. این قرب، قرب معنوى است که