(وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللهَ تَوَّابًا رَحِیمًا.۱
و اگر آنها هنگامى که به خود ستم کردند، نزد تو مىآمدند و از خدا آمرزش مىخواستند و پیامبر [نیز] براى ایشان طلب آمرزش مىکرد، حتماً خداوند را بسیار توبهپذیر و مهربان مىیافتند).
یا در آیه ۲۷ سوره یوسف، برادران از پدر مىخواهند که براى آمرزش گناهشان از خدا براى آنان آمرزش بطلبد و یعقوب نیز مىپذیرد، یا در آیه ۱۱۴ سوره توبه موضوع استغفار ابراهیم علیه السلام براى آزر را مطرح مىکند که مؤیّد و بیانگر تأثیر دعاى پیامبران در باره دیگران است.
در روایات نیز، چه از طریق شیعه و چه اهل سنّت، به دست مىآید که توسّل به معنایى که گفتیم، نه تنها ایرادی ندارد، بلکه مورد تأیید و تأکید قرار گرفته است. برای نمونه، حاکم نیشابوری از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت مىکند هنگامی که آدم علیه السلام دچار لغزش شد، به پیشگاه خدا چنین عرض کرد:
۰.یا رَبِّ! أسألُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ لَمّا غَفَرتَ لی.
۰.خدایا! به حقّ محمّد از تو تقاضا مىکنم که مرا ببخشى.۲
یا در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده که امیر مؤمنان علیه السلام پس از نماز ظهر، این دعا را میخواند:
۰.اللّٰهُمَّ إنّی أتَقَرَّبُ إلَیکَ بِجودِکَ وکَرَمِکَ، وَ أتَقَرَّبُ إلَیکَ بِمُحَمَّدٍ عَبدِکَ وَ رَسولِکَ، وَ أتَقَرَّبُ إلَیکَ بِمَلائِکَتِکَ المُقَرَّبینَ وَ أنبِیائِکَ المُرسَلینَ و بِکَ.۳
۰.بار خدایا! من به [یارى] جود و کَرَمت به تو تقرّب مىجویم و به [واسطه]