115
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

مى‏شناسند، او (محمّد) را مى‏شناسند و مسلّماً گروهى از ایشان، حقیقت را نهفته مى‏دارند و خودشان [هم‏] مى‏دانند).

بنا بر این، جریان مباهله، نه تنها برای اثبات صداقت و حقّانیت پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر مسیحیت نجران، از هر برهانی کارآیی بیشتری داشت، بلکه یکی از ادلّه حقّانیت اسلام در برابر مسیحیت در طول زمان تا دامنه قیامت است. جالب توجّه، این که از زمان واقعه مباهله در سال نهم هجری تا کنون، هیچ عالم مسیحی‌ای برای مباهله با مسلمانان، اعلام آمادگی نکرده است.

۷. اثبات جانبداری اسلام از منطق و صلح

آخرین نکته قابل توجّه در واقعه مباهله، اثبات جانبداری اسلام از منطق و صلح است. این ماجرا نشان می‌دهد که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در برخورد با قدرت‌های مخالف خود، در گام نخست، تلاش نموده که با بهره‌گیری از گفتگو و مناظره و استفاده از دلیل و برهان، آنها را به حق دعوت نماید و در گام دوم، اگر معتقد به خدا بودند، آنها را به مباهله و داوری خداوند متعال بخواند و اگر مباهله را هم نپذیرفتند، در صورتی که شرایط اسلام را قبول کردند، پیمان‌نامه سیاسی امضا نماید. بنا بر این، استفاده اسلام از قدرت در میدان نبرد، تنها برای شکستن سدهای آگاهی و آزادی اندیشه بوده است.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
114

دشمن، تأکید شده۱ و در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام نیز جهت پیشبرد اهداف فرهنگى، سیاسى و نظامى، استفاده از درایت و تدبیر به خوبى مشهود است، امّا بهره بردن از سلاح دعا نیز همواره مورد توجّه آن بزرگواران قرار داشته و چه بسا که سودمندتر از سلاح مادّى دانسته شده است. در متون دینى ما، دعا، سلاحی معرّفى گردیده است که مى‏توان در مقابل دشمنان اسلام از آن سود برد. در حدیثی از امام رضا علیه السلام آمده است:

۰.عَلَیکُم بِسِلاحِ الأَنبِیاءِ، فَقیلَ: مَا سِلاحُ الأَنبیاءِ؟ قَالَ: الدُّعاءُ.۲

۰.«بر شماد باد سلاح پیامبران». پرسیده شد: سلاح پیامبران، چه بوده است؟ فرمود: «دعا».

و در حدیثی دیگر، امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.إنَّ الدُّعاءَ أنْفَذُ مِنَ السِّلاحِ الحَدیدِ.۳

۰.دعا، از سلاح آهنین، کاراتر است.

۶. اثبات حقّانیت اسلام در برابر مسیحیت

واقعه مباهله، نشان داد که رهبران مسیحی نجران، مانند دیگر علمای مسیحی معاصر پیامبر صلی الله علیه و آله، علائم پیامبر خاتم را در کتب آسمانی خود، خوانده بودند و آنها را کاملاً بر شخص ایشان، منطبق می‌دانستند؛ امّا برای آن که موقعیت خود را در جامعه مسیحیت از دست ندهند، حق را کتمان می‌کردند، چنان که قرآن تصریح می‌فرماید:

(الَّذِینَ ءَاتَینَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَ إِنَّ فَرِیقًا مِنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَ هُمْ یَعْلَمُونَ.۴

کسانى که به ایشان کتاب [آسمانى‏] داده‏ایم، همان گونه که پسران خود را

1.. (وَ أَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم؛ و هر چه در توان دارید از نیرو و اسب‌ها، آماده کنید تا با این [تدارکات‏]، دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانید) (انفال: آیۀ ۶۰).

2.. الکافی: ج۲ ص۴۶۸، بحار الأنوار: ج۹۰ ص۲۹۵.

3.. فلاح السائل: ص۲۸.

4.. بقره: آیۀ ۱۴۶.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31096
صفحه از 593
پرینت  ارسال به