و امام صادق علیه السلام مىفرماید:
۰.البَناتُ حَسَناتٌ وَ البَنونَ نِعمَةٌ، فَإنَّما یُثابُ عَلىَ الحَسَناتِ وَ یُسأَلُ عَنِ النِّعمَةِ.۱
۰.دختران، حسنه هستند و پسران، نعمت. بر حسنات، پاداش مىدهند و از نعمت، بازخواست مىشود.
به موازات این فرهنگسازى، احکام فرزندىِ یکسان براى فرزندان دخترى و پسرى قرار داده شد. قرآن مجید به هنگام نام بردن از فرزندان ابراهیم علیه السلام، از عیسى علیه السلام ـ که فرزند دخترىِ بنى اسرائیل بود نام مىبرد ـ، و آن بزرگوار را فرزند ابراهیم مىخواند.۲
این اقدام در ماجراى مباهله، نمودِ ویژهاى داشت. پیامبر صلی الله علیه و آله در تفسیر عملى آیات وحى، نه تنها یگانه دختر خویش را در این اقدام مهمّ الهى و سیاسى شرکت داد، بلکه نوادههاى دخترىاش را به عنوان فرزندان واقعى خود در این افتخار بزرگ، سهیم ساخت. حضور این بزرگواران در صحراى مباهله، آن چنان مؤثّر بود که به گشودن درِ رحمت پروردگار متعال منجر گردید و موجب انصراف مخالفان از مباهله و نجات یافتن از عذاب قریب الوقوع آنان شد.
۵. کاربردهاى دعا
انحصارشکنى قرآن در مورد کارکرد دعا، از دیگر پیامهاى آیه مباهله است. به سبب آن که دعا کردن، شرط لازم و مقتضى اجابت است و نه شرط کافى آن، و معمولاً دعاهایى که از شرایط اجابت برخوردار نیستند، به این هدف نمىرسند، تلقّى عمومى از دعا، بیشتر نیل به پاداش خداخوانى و گشایش در امور معنوى است.
تشویق به مباهله، گویاى آن است که در امور مادّى هم دعا، تکیهگاهى محکم و قابل اعتماد است، به شرط آن که دعا کنندگان از سر اخلاص و بندگى محض، وارد این میدان شوند.
اگر چه در قرآن مجید، بر بهرهورى از سلاح مادّى و تجهیزات نظامى براى چیرگى بر