در پاسخ به فخر رازى باید گفت:
اوّلاً بر تقدّم پیامبر بر غیر پیامبر، اجماع نداریم.
ثانیاً اجماع علماى یک مذهب براى سایر مذاهب، حجّیت ندارد، بویژه اجماعى که در مقابل قرآن و حدیث قرار بگیرد.
ثالثاً آیه ۱۲۴ از سوره بقره به روشنى دلالت دارد که مقام امامت، بالاتر از نبوّت است؛ زیرا تنها برخى از پیامبران مانند ابراهیم علیه السلام و محمّد صلی الله علیه و آله پس از احراز مقام پیامبرى، حائز مقام امامت هم شدهاند.
۳. شیوه صحیح برخورد با مخالفان
دین اسلام، پیروان خود را به رعایت عدالت و انصاف در برخورد با مخالفان فرا مىخواند و آیین جوانمردى را در صلح و مناظره و جنگ، سرلوحه آنان قرار مىدهد. اوّلین مرحله این رویارویى، با شیوه استدلال و برهان و جدال احسن آغاز مىشود:
(اُدْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِى هِىَ أَحْسَنُ.۱
به سوى پروردگارت با سخنان حکیمانه و پند نیک فرا خوان و با آنان به بهترین صورت به مناظره پرداز).
اگر دعوت به منطق و خِرَد نتیجه نداد و از خصم، در مقابل بحث و گفتگو، به جاى تن دادن به حقیقت، لجاجت مشاهده شد، نوبت به مباهله مىرسد که شکایت بردن به درگاه خداى متعال و دعا کردن علیه دیگرى است تا خدایى که اراده قهری بر همه ممکنات دارد، بین متخاصمان داورى نماید.۲
در صورت خوددارى دشمن از مباهله و در آخرین مرحله، نوبت به برخورد نظامى و جنگ مىرسد. مسیحیان نجران که مباهله را نپذیرفتند، براى جلوگیرى از فروزان شدن