جصّاص نیز مینویسد:
۰.راویان سیره و ناقلان اخبار، بدون اختلاف گزارش کردهاند که پیامبر صلی الله علیه و آله دست حسن، حسین، علی و فاطمه علیهم السلام را گرفت و سپس مسیحیانی را که با او به جدال برخاسته بودند، به مباهله دعوت کرد.۱
همچنین حاکم نیشابوری در معرفة علوم الحدیث میگوید:
۰.روایات در تفاسیر از ابن عبّاس و دیگران به تواتر میگویند که پیامبر صلی الله علیه و آله روز مباهله، دست علی، حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و فاطمه( را پشتِ سر قرار داد. سپس پیامبر فرمود: «اینان فرزندان، جانها و زنان ما هستند. شما هم جانها، فرزندان و زنانتان را بیاورید. آن گاه لعنت خداوند را برای دروغگویان طلب میکنیم».۲
با این حال، جاى شگفتى بسیار است که نویسنده تفسیر المنار به نقل از شیخ محمّد عبده مىنویسد:
۰.مدرک این روایات، شیعه است و مقصود آنها از آن معلوم است.
همچنین این روایات را جعلی میخواند و مینویسد:
۰.سازندگان این روایات، آنها را به نیکی در آیه تطبیق ندادهاند؛ چرا که هیچ عربزبانی واژه «نساءنا» را نمیگوید تا از آن، دخترش را اراده کند، بویژه اگر دارای همسرانی باشد و این مسئله از زبان عربی فهمیده نمیشود.۳
در جواب باید اشاره کرد که خداوند در سوره نساء میفرماید:
(وَ إِن کاَنُواْ إِخْوَةً رِجَالًا وَ نِسَاءً فَلِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیینْ یُبَیّنِ اللهُ لَکُمْ أَن تَضِلُّواْ وَ اللهُ بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیم.۴
و اگر برادران و خواهران با هم باشند، [تمام اموال را میان خود تقسیم مىکنند