نجران، با یک پیشبینى عاقلانه و تحلیل درست از واقعه در حال انجام، از اقدام به مباهله منصرف گردیدند و حاضر شدند تحت الحمایه حکومت اسلامى قرار گیرند.
بنا بر این، آیه مباهله، سندى زنده بر حقّانیت پیامبر بزرگ اسلام بوده و هست. از سوى دیگر، این آیه نشانه روشنى براى مقام والاى اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است و سیره عملى پیامبر صلی الله علیه و آله در این ماجرا به وضوح، مصادیق اهل بیت را برای همه مسلمین آشکار ساخت. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله با آوردن امام على، زهراى مرضیّه و حسنین علیهم السلام تفسیر روشنى از فرزندان، زنان و نفْس خویش ارائه نمود و نشان داد که امام حسن و امام حسین، فرزندان اویند، فاطمه زهرا( زن خانواده او و على علیه السلام نفس و جان اوست و هیچ فرد دیگرى در این عناوین با آنان همراه نیست.
فخر رازی، ذیل تفسیر این آیه و بعد از گزارش واقعه به نقلی دیگر اشاره میکند که نحوه خروج پیامبر صلی الله علیه و آله برای مباهله را کاملتر بیان میکند:
۰.روایت شده هنگامی که ایشان با عبایی مشکی خارج شد، حسن علیه السلام آمد و پیامبر صلی الله علیه و آله وی را داخل عبا نمود. سپس حسین علیه السلام آمد و پیامبر صلی الله علیه و آله او را نیز داخل نمود. سپس فاطمه( و آن گاه علی علیه السلام آمدند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: (خداوند مىخواهد که پلیدى را فقط از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملاً پاکیزه نماید).۱
زمخشری نیز همین تکمله را از عایشه نقل کرده است.۲
این اقدام مهم و ارزشمند پیامبر صلی الله علیه و آله در روایات بسیاری از شیعه و اهل سنّت نقل شده است و کثرت این روایات و نقل آنها توسّط بزرگان اهل سنّت، به حدّى است که هیچ خردمندى در سبب نزول آیه و شناخت اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله، کمترین تردیدى به خود راه نمىدهد. اینک به برخى از این روایات، نظرى مىافکنیم: