با در نظر گرفتن خصوصیاتی که گوینده این سخن دارد، هر گونه تردیدی در باره صدق و راستیِ رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله برطرف میشود، و مراد از شاهد صدق بودن امیر مؤمنان علیه السلام بر پیامبر آخر الزمان، همین معناست.
پیامها
۱. انطباق رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله با موازین عقلی و علمی
استناد پیامبر صلی الله علیه و آله به «بیّنه» و دلائل روشن عقلی و علمی، و نیز گواهی و تصدیق بزرگترین عالِمِ پس از او در اثبات ادّعای رسالت، اثبات میکند که رسالت پیامبر اکرم منطبق با موازین عقلی و علمی است. این پیام، با صراحت در این آیه آمده است:
(وَ یَرَى الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ الَّذِى أُنزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ هُوَ الْحَقّ وَ یهْدِى إِلىٰ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ.۱
و کسانى که از دانش بهره یافتهاند، مىدانند که آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده، حق است و به راه آن عزیز ستوده[صفات]، راهبرى مىکند).
دلالت این آیه روشنتر از آیه مورد بحث است. هر کس که حقیقتاً دانشمند باشد، میداند، بلکه مىبیند که آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله میگوید، حق است.
جالب است که بدانیم در تفسیر على بن ابراهیم، (کسانی که از دانش بهره یافتهاند) به امام على علیه السلام تفسیر شده است۲ که البتّه مصداق اتم و اکمل را بیان مىکند، وگر نه این تعبیر قرآنى، همه عالمان در هر عصر و نسل و مکانى را در بر مىگیرد؛ چون فعل «یرى (میبیند)»، فعل مضارع است و فعل مضارع بر استمرار دلالت مىکند.۳ در آیه دیگر مىخوانیم:
(وَ لِیعْلَمَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِن رَبِّکَ فَیُؤْمِنُواْ بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ....۴