75
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

است که زندگى دنیا را مى‏خواهد؟».

بر اساس این تفسیر، بیّنه و دلیل روشن پیامبر صلی الله علیه و آله، قرآن مجید۱ یا بصیرت الهی۲ است و شاهد و گواه صدق نبوّتش، مؤمنی آگاه به حقیقت قرآن از جنس اوست۳ و پیش از او تورات به صدق او گواهی می‌دهد.

مراد از «یتلوه» این است که آن شاهد، صاحب بیّنه را در تصدیق، پیروی می‌کند۴ و به بیان ساده، یعنی: او را تصدیق می‌کند.

بنا بر این، حقّانیت دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله از این راه‌ها اثبات مى‏شود:

الف. قرآن، که دلیل روشنى در دست اوست،

ب. شاهدی از پیش، که همان کتاب‌های آسمانی‌‌اند.

ج. شاهدی از پس، که عالِم به قرآن و از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله است.۵

شأن نزول

روایات فراوانى از فریقین در شأن نزول آیه وارد شده که نشان مى‏دهند مراد از «شاهد» در آیه، امام على علیه السلام است. در این جا به ذکر چند روایت، بسنده مى‏کنیم:

۱. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمود:

۰.(أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَبِّهِ) أنا، و (يَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ) عَلِىٌّ.۶

1.. التبیان فی تفسیر القرآن: ج‏۵ ص۴۶۰.

2.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۰ ص۱۸۳.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۰ ص۱۸۵.

4.. ر.ک: مجمع البیان: ج‏۵ ص۲۲۷، تفسیر الآلوسی: ج‏۶ ص۲۲۹.

5.. گفتنی است که مراد از شاهد و شهادت، اداى شهادت است، نه شاهد بر چیزى شدن؛ زیرا این جا جاى تثبیت حقّانیت پیامبر صلی الله علیه و آله است و این مطلب، با شهادت به معناى ادا کردن مناسبت دارد، نه با شهادت به معناى شاهد چیزى شدن. بنا بر این، «یتلوه» از «تلو (تبعیت)» است، نه «تلاوت» و مرجع ضمیر «ه» در «یتلوه»، یا «مَن» است و یا «بیّنه»، بدین اعتبار که بیّنه به معناى نور و دلیل است و بازگشت هر دو وجه، یک چیز است؛ زیرا شاهدى که به دنبال شخصى مى‏رود که بیّنه دارد، هم از او پیروى کرده است و هم از بیّنه‏اش. ضمیر «منه» نیز به «مَن» بر مى‏گردد، نه به «ربّه» و نه به «بیّنه». (المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۰ ص۱۸۴ ـ ۱۸۵)

6.. الدرّ المنثور: ج‏۳ ص۳۲۴، کنز العمّال: ج۲ ص۴۳۹.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
74

واژگان

واژه «بیّنه» به لحاظ لغوی، هم به معنای آشکار و واضح و هم به معنای دلیل و حجّت آشکار است. طَبرِسی در تبیین معنای این واژه می‌نویسد:

۰.بیّنه، به معنای حجّتی است که حق و باطل را از هم جدا می‌کند.۱

واژه «شاهد»، اسم فاعل از فعل «شَهِدَ» است.۲ ابن ‌فارس در معنای این ریشه می‌گوید:

۰.شهادت، گویای معنای حضور، علم و اعلام است.۳

بنا بر این، «شاهد» کسی است که بر امری گواهی می‌دهد، در حالی که آگاه به موضوع است.۴

فعل «یتلو» از مادّه «تلو» است. این فعل به معنای پیروی کردن است.۵ خواندن قرآن را نیز به این جهت تلاوت می‌گویند که قاری، آیات را پشت سر هم دنبال می‌کند.۶ در زبان تازی، به بچّه‌شتری که به دنبال مادرش است، «تِلو الناقه» می‌گویند.۷

تفسیر

هدف این آیه بیان حقّانیت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای مشرکان مکّه است. شیخ طوسى، علّامه طباطبایی و گروهى از مفسّران فرموده‌اند که مراد از (أَفَمَن كَانَ عَلَىٰ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ)، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و خبرِ این مبتدا، مقدّر است.۸ بدین صورت که: «آیا کسى که چنین است، همانند کسى است که بیّنه و شاهدى ندارد؟» یا «آیا کسى که چنین است، همانند کسى

1.. مجمع البیان: ج‏۵ ص۲۲۵.

2.. العین: ج‏۳ ص۳۹۸.

3.. معجم مقاییس اللغة: ج۳ ص۲۲۱.

4.. ر.ک: لسان العرب: ج‏۳ ص۲۳۹ (الشاهد العالم الذی یبَینُ ما عَلِمَه).

5.. العین: ج‏۸ ص۱۳۴.

6.. معجم مقاییس اللغة: ج۱ ص۳۵۱.

7.. الصحاح: ج‏۶ ص۲۲۸۹.

8.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۰ ص۱۸۳، التبیان فی تفسیر القرآن: ج‏۵ ص۴۶۰.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31398
صفحه از 593
پرینت  ارسال به