حکیم، خواست و مشیّتش گزاف نیست که بدون هیچ علّتى، یکى را هدایت و دیگرى را گمراه کند؛ بلکه خواست خداوند، بر اساس حکمت است و در واقع، ریشه هدایت و گمراهى انتخاب و عمل انسان است.
ویژگیهاى جسمى و روحى انبیا و اوصیاى آنان
مطلب دیگرى که در پایان این بخش اشاره به آن لازم مىنماید، این است که بر اساس مطالب گذشته، مانعى وجود ندارد که انبیا و رهبران الهى و انسانهاى کامل، از بعضى امتیازهای جسمى و روحى برخوردار باشند ـ چنان که در واقع نیز این گونه است ـ ؛ ولى ریشه این امتیازها با همان تحلیلى که گذشت، به انتخاب و عمل خود آنها باز مىگردد. امام صادق علیه السلام در پاسخ مردى مادّى، به این نکته تصریح فرموده است.
مرد مادّى از امام علیه السلام چنین پرسید: چرا خداوند، تبعیض روا داشته و یک دسته را شریف و با ویژگیهاى نیک و دسته دیگر را پست و با خصوصیتهاى زشت آفریده است؟!
امام علیه السلام فرمود:
۰.الشَّریفُ: المُطیعُ، وَالوَضیعُ: العاصی.
۰.شریف کسى است که اطاعتِ خدا کند و به مسئولیتهاى خویش عمل نماید و پست، کسى است که نافرمانى او کند.
آن مرد پرسید: آیا در میان مردم، گروهى ذاتاً بهتر از گروه دیگر نیستند؟
امام علیه السلام فرمود:
۰.إنَّما یَتَفاضَلُونَ بِالتَّقویٰ.
۰.نه، تنها ملاک برترى، تقوا و تعهّد و مسئولیت است.
آن مرد گفت: بنا بر این، به عقیده شما فرزندان آدم، همه در اصل یکساناند و ملاک امتیاز، فقط تقواست.
امام علیه السلام فرمود: