عنایتها و کرامتهاى خویش و از جمله نزول ملائکه و وحى بر آنان قرار مىدهد.
در پایان این بخش، توجّه به دو مطلب، ضرور است:
رابطه عصمت با توفیق
در تعدادى از روایات اسلامى، عصمت به عنوان موهبتى الهى تفسیر شده است، از جمله در احادیث زیر:
۱. حسین اَشقر مىگوید: به هشام بن حکم گفتم: منظور شما از این که مىگویید جز معصوم نمىتواند رهبرى امّت را به عهده بگیرد، چیست؟ هشام پاسخ داد: من این موضوع را از امام صادق علیه السلام پرسیدم. ایشان فرمود:
۰.اَلْمَعْصُومُ هُوَ الْمُمْتَنِعُ بِاللّهِ مِنْ جَمیعِ مَحارِمِ اللّهِ.۱
۰.معصوم، کسى است که به [توفیق] خدا از تمام گناهان، مصونیت دارد.
۲. امام على علیه السلام فرمود:
۰.مَنْ اُلْهِمَ الْعِصمَةَ أمِنَ الزَّلَلَ.۲
۰.به هر کس عصمت الهام شود، از لغزشها در امان میماند.
این روایات با مطالبى که در زمینه ریشهیابى عصمت، در این بخش گفته شد، منافات ندارد؛ زیرا عصمت به توفیق خداى متعال نیز ـ همان گونه که در روایات آمده ـ مطلبى مورد قبول است؛ زیرا عصمت نیز مانند سایر پدیدههاى هستى، مستند به آفریدگار جهان است و بدون تردید، به توفیق اوست که شخص معصوم، از ارتکاب گناه و اشتباه، مصونیت مىیابد.
مسئله مورد بحث ما این است که منشأ و ریشه این لطف و توفیق چیست؟ هدایت و گمراهى، مانند همه پدیدهها با خدا در ارتباطاند و خداوند، هر کس را بخواهد، هدایت و هر کس را بخواهد، گمراه مىکند؛ ولى منشأ اصلى آن، خود انسان است. خداوند