خطر عادتهاى زشت و زیانبار، این است که معتاد به خود را رها نمىکنند. انسان، گاه آن قدر آلوده مىگردد و در منجلاب فساد فرو مىرود که تلاشهاى دیگران نیز براى نجات او، سودى نمىبخشد.
عکس این مطلب نیز صادق است. هر گاه انسان مدّتى خود را به پاکى و اجتناب از گناهان و کارهاى ناشایست عادت داد، به تدریج، حالت انزجار از کارهاى زشت در وى ایجاد مىگردد و اجتناب از محرّمات نزد وى به صورت ملکه پایدار نفسانى در مىآید که همان ملکه عدالت و تقواست. اگر این ملکه قوّت یافت، به عصمت مطلق نیز مىرسد که نمونههایى از آن، هم در خاندان نبوّت و هم خارج از این خاندان مشاهده شده است.
حال، این سؤال پیش مىآید که: انسان چگونه مىتواند خود را به ترک گناه عادت دهد، بویژه این که بسیارى از گناهان، مورد علاقه انسان هستند؟
پاسخ، این است که: انسان با اراده و تصمیم مىتواند خود را به ترک گناه عادت دهد، هر چند میل شدید به انجام آن داشته باشد. این جاست که در باره ریشهیابى «عصمت» به یک اصل مىرسیم و آن، این است که هر چیزی که در تقویت اراده انسان مؤثّر باشد، در پیدایش ملکه تقوا و عصمت نیز مىتواند نقش عمدهاى داشته باشد. بدین جهت، امام کاظم علیه السلام در مقام نیایش عرضه مىدارد:
۰.وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زادِ الرّاحِلِ إِلَیکَ عَزْمُ إِرادَةٍ یَخْتارُکَ بِها.۱
۰.به یقین دانستم که بهترین توشه کسى که به سوى تو حرکت مىکند، تصمیم و ارادهاى است که به واسطه آن، تو را انتخاب کند.
به همین دلیل، در متون اسلامى، امورى که موجب تقویت اراده میشوند، عامل پیدایش عصمت شناخته شدهاند. امام على علیه السلام در این باره فرموده است:
۰.اَلتَّصَبُّرُ عَلَى الْمکرُوهِ یَعْصِمُ الْقَلْبَ.۲
۰.مقاومت بر ناگوارى، موجب «عصمت» دل است.