۳. زمینهسازی برای رهبری سیاسی اهل بیت علیه السلام
مرجعیّت علمی اهل بیت علیه السلام، در واقع، زمینهسازی برای رهبری سیاسی آنهاست؛ زیرا رهبری سیاسی، یکی از شاخههای مرجعیّت علمی در زمینههای مختلف اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی است. در واقع، رهبری مطلق علمی، از رهبری سیاسی جدا نیست.
۴. وجود انسانهای ناشایست در میان خانوادههای برگزیده
در آیه یاد شده، بندگان برگزیده خدا، به سه دسته تقسیم شدهاند: ستمگرِ به خود، میانهرو، و پیشگام در نیکیها. این تقسیمبندی، به این واقعیت اشاره دارد که وجود انسانهای ناشایست در خانوادههای شایسته، دور از انتظار نیست، همانطور که در خانواده انبیای گذشته، افراد ناصالحی وجود داشته است (مانند همسر و فرزند نوح علیه السلام و نیز همسر لوط علیه السلام). در دودمان پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نیز افراد ناصالحی وجود دارند. بنا بر این، وجود چنین افرادی نباید در حقّانیت آنان، سرمشق گرفتن از زندگی آنان و تلاش برای ساختن جامعه پیشگام، تردید ایجاد نماید.
۵. تلاش برای دستیابی به جایگاه پیشگامان
بر اساس توضیحاتی که داده شد، هر چند «آیه وراثت کتاب»، در اصل به خاندان رسالت، اختصاص دارد؛ لیکن با تأمّل در مضمون آن، روشن میشود که گروههای سهگانه که در آن مطرح شدهاند، مراتبی دارند و اهل بیت علیهم السلام سرآمدِ پیشگامان در نیکیها هستند. بنا بر این، هیچ مانعی برای شمول گروهبندی آیه نسبت به دیگران نیست. از این رو، پیام روشن آن به امّت اسلامی این است که تلاش کنند از مرزهای ظلم به نفس و میانهروی در تحصیل نیکیها، عبور کنند و به قلّه پیشتازان، نزدیک شوند، این پیام را به وضوح، میتوان در روایات زیر نیز مشاهده نمود:
۱. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که در تبیین مراتب گروههایی که در آیه مورد بحث آمدهاند، میفرماید:
۰.السّابِقُ یَدخُلُ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ، وَ المُقتَصِدُ یُحاسَبُ حِساباً یَسیراً، وَ الظّالِمُ لِنَفسِهِ