463
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

۲. میراث کتاب

معنای ارث دادن کتاب به جمعی از مردم، این است که کتاب را نزد ایشان بگذارد تا نسل به نسل، دست به دست بگردد و همه، از آن برخوردار شوند.

بنا بر این، نسبت مزبور، صحیح است، هر چند قائم به امر کتاب، برخی از آن جمع باشند، نه همه آنان. به همین جهت، خداوند سبحان، به ارث دادن کتاب به اقوام گذشته را به همه آنان نسبت می‌دهد، در صورتی که متصدّیان امور آن، افراد خاصّی بوده‌اند. مثلاً می‌فرماید:

(وَ لَقَدْ ءَاتَینَا مُوسَى الْهُدَى‏ وَ أوْرَثْنَا بَنىِ إِسْرَاءِیلَ الْکِتَابَ.۱

و ما به موسى، هدایت بخشیدیم و بنى اسرائیل را وارثان کتاب (تورات) قرار دادیم).

(وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِثُواْ الْکِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِى شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ.۲

و کسانى که بعد از آنها وارثان کتاب (تورات) شدند، نسبت به آن در شکّ و تردیدند؛ شکّى همراه با بدبینى).

(فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُواْ الْکِتَابَ یأْخُذُونَ عَرَضَ هَذَا الْأَدْنىَ‏ وَ یقُولُونَ سَیُغْفَرُ لَنَا وَ إِن یَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ یَأْخُذُوهُ.۳

پس از آنها، فرزندانى جاى آنها را گرفتند که وارث کتاب [آسمانى، تورات] شدند؛ [امّا با این حال،] متاع این دنیاى پست را گرفته، [بر اطاعت فرمان خدا ترجیح مى‏دهند] و مى‏گویند: «[اگر ما گنهکاریم، توبه مى‏کنیم و] به زودى بخشیده خواهیم شد». امّا اگر متاع دیگرى همانند آن به دستشان بیفتد، آن را [نیز] مى‏گیرند [و باز، حکم خدا را پشتِ سر مى‏افکنند]).

در صورتی که متصدّیان امر تورات، برخی از بنی ‌اسرائیل بودند، نه همه آنها.

1.. غافر: آیۀ ۵۳.

2.. شورا: آیۀ ۱۴.

3.. اعراف: آیۀ ۱۶۹.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
462

واژگان

«أورث»، فعل متعدّی بوده، دارای دو مفعول است. بنا بر این، «أورَثَه مالاً»، یعنی: «برای او مالی را باقی گذاشت».۱

«إصطفی»، فعل ماضی به معنای برگزیدن، گلچین کردن و انتخاب خالص و ناب هر چیزی است.۲

«مقتصد»، از مادّه «قصد» به معنای اعتدال، میانه‌روی و حدّ وسط است. لذا «مقتصد» به معنای میانه و میانه‌رو است.۳

تفسیر

خداوند سبحان، پس از بیان حقّانیت قرآن و تأیید و تصدیق کتاب‌های آسمانی پیشین به وسیله آن، می‌فرماید:

(ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ ٱلَّذِينَ ٱصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا.

سپس این کتاب (قرآن) را به کسانی از بندگان خویش که برگزیدیم، میراث دادیم).

برای تفسیر این آیه، چند مطلب باید تبیین گردد: اوّلاً مقصود از کتاب چیست؟ ثانیاً میراث دادن آن، چه معنا دارد؟ و ثالثاً برگزیدگانی که کتاب را به ارث می‌برند، کیان‌اند؟

۱. مقصود از کتاب

مراد از «کتاب» در آیه مورد بحث، به گونه‌ای که از سیاق آیات بر ‌می‌آید، قرآن کریم است؛ زیرا آیه قبل، تصریح می‌فرماید: (وَ ٱلَّذِى أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ ٱلْكِتَابِ).۴ بنا بر این «الف و لام» در (ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ)، برای عهد است و اشاره به همان کتاب، یعنی قرآن است.

1.. ر. ک: لسان العرب: ج‏۲ ص۲۰۱ (أَوْرَثَ المیتُ وارِثَهُ مالَه أَی ترکه له)، العین: ج‏۸ ص۲۳۴.

2.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۴۸۸.

3.. ر .ک: العین: ج‏۵ ص۵۵.

4.. فاطر: آیۀ ۳۱.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31407
صفحه از 593
پرینت  ارسال به