437
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

اثبات می‌کند و در واقع، به همگان امر می‌کند که حقوق مالی آنان را از فَیء و درآمد‌هایی که به دست می‌آورید، بپردازید و آنان را در اموال خود، شریک سازید.

تفسیر عملی آیه

روایات فراوانى از شیعه و سنّى نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از نزول این آیه، فدک را به فاطمه( بخشید. فدک، سرزمین حاصلخیزى در نزدیکى قلعه خیبر بود که هم‌اکنون نیز آثارش باقى است. بعد از فتح خیبر، این محل، یعنى فدک، محل پُر درآمدى براى یهودیان حجاز بود. بعد از آن که یهودیان، از این منطقه بدون جنگ و درگیری رفتند و تسلیم شدند، بر طبق حکم قرآن، این سرزمین، «فَى‏ء»۱ به شمار آمد و جزء اموالى بود که در اختیار پیامبر صلی الله علیه و آله گذاشته شد. لذا ایشان بعد از نزول «آیه ذا القربى»، فدک را به زهرا( هدیه فرمود:

۱‌. در روایتی از ابو سعید خُدری نقل شده که گفت:

۰.لَمّا نَزَلت هٰذهِ الآیةُ (فَٔاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)، دَعا رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله فاطِمَةَ فَأَعطاها فَدَکاً.۲

۰.چون این آیه نازل شد: (حقّ خویشاوند را بده)، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فاطمه( را فرا خواند و فدک را به او عطا کرد.

۲. همین مضمون از ابن عبّاس نیز این گونه نقل شده است:

۰.لَمّا أنزَلَ اللّهُ (فَٔاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)دَعا رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله فاطِمَةَ وَ أعطاها فَدَکاً وَ

1.. فَیء: غنیمتى است که بدون جنگ به دست آمده باشد: (وَ مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلىَ‏ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیهِ مِنْ خَیلٍ وَ لَا رِکاَبٍ وَ لٰکِنَّ اللَّهَ یُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلىٰ‏ مَن یشَاءُ وَ اللَّهُ عَلىٰ‏ کُلِّ‏ شَىْءٍ قَدِیرٌ؛ و آنچه را خداوند بر فرستادۀ خود از [اموال] آنها [با عنوان فَى‏ء] باز گرداند [همه، از آنِ رسول اوست، زیرا] شما براى [گرفتن] آن، اسب و شترى نتاختید [و بر سرش نجنگیدید]، لیکن خداوند، فرستادگان خود را بر هر کس بخواهد، مسلّط مى‏سازد، و خدا بر هر چیزى تواناست) (حشر: آیۀ ۶).

2.. مسند أبو یعلی: ج۲ ص۳۳۴، الدرّ المنثور: ج۴ ص۱۷۷، مجمع الزوائد: ج۷ ص۴۹، مجمع البیان: ج۶، ص۶۳۴، تأویل الآیات الظاهرة: ج۱، ص۴۳۵ ح ۵، شرح الأخبار: ج۳ ص۲۷، سعد السعود: ص۱۰۱، الطرائف، ص۲۵۴.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
436

با توجّه به این که مخاطب خداوند سبحان، پیامبر صلی الله علیه و آله است، در ‌می‌یابیم مراد از «ذا القربى» در آیه، ویژه خویشاوندان پیامبر صلی الله علیه و آله است و به دلالت روایات فراوان فریقین، مقصود همه خویشاوندان ایشان نیست؛ بلکه مراد، تنها کسانى هستند که آیه تطهیر در باره آنان فرود آمده است.

گفتنی است که تعبیر «ذا القربی» در باره اثبات حقوق مالی اهل بیت علیهم السلام، اختصاص به این آیه ندارد و در آیات دیگری از قرآن نیز شاهد چنین کاربردی هستیم. مانند:

(وَ اعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَىْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْیتَامَى‏ وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ.۱

بدانید هر گونه غنیمتى به دست آورید، خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى ذى القُربى و یتیمان و مسکینان و وا ماندگان در راه است).

(ما أَفَاءَ اللهُ عَلىَ‏ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى‏ فَلِلّٰهِ‏ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبىَ‏ وَ الْیتَامَى‏ وَ الْمَسَاکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ.۲

آنچه خدا از [دارایىِ‏] ساکنان آن قریه‏ها، عاید پیامبرش گردانید، از آنِ خدا و از آنِ پیامبر [او] و متعلّق به خویشاوندان نزدیک [وى‏] و یتیمان و بینوایان و در راه ماندگان است).

خطاب «و آت» به پیامبر صلی الله علیه و آله، دلالت بر اختصاص این حکم به او ندارد؛ زیرا سایر احکامى که در ادامه این آیات آمده، مانند نهى از تبذیر یا مداراى با سائل و مستمند و یا نهى از بخل و اسراف، همه به صورت خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله ذکر شده است، در حالى که مى‏دانیم این احکام، جنبه اختصاصى ندارند و مفهوم آن، کاملاً عام است و شاید از باب «إیاکِ أعنی و اسمعی یا جارَّة» یا به قول مَثَل فارسى «به در مى‏گویم، دیوار بشنود» باشد.۳

نکته دیگر، تعبیر «حَقَّه» است. این آیه نورانی برای اهل بیت علیهم السلام یک «حقّ مالی»

1.. انفال: آیۀ ۳۱.

2.. حشر: آیۀ ۷.

3.. ر.ک: تفسیر نمونه: ج۱۲ ص۸۷.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31646
صفحه از 593
پرینت  ارسال به