قرائت آیه تطهیر، آن بزرگواران را به نماز، دعوت و بر این فضل الهىِ اختصاص یافته به خاندانش مباهات مىنموده است.
به نظر مىرسد همه روایات و نقلهاى مختلف، ناظر به مشاهدات راوىاند و انحصارى از آنها به دست نمىآید.
واژهشناسی
رجس، به معناى آلودگى، پلیدى و ناپاکى است.۱ گناهان، کارهاى حرام و افعال زشت نیز گاه به «رجس» تعبیر شده و در مواردى به جاى عذاب، کفر و لعنت نیز این واژه به کار رفته است.۲
در مقابل، «طهارت» در معناى پاکى و پیراستگى به کار رفته است و در زبان عربى به افرادى که از انواع آلودگى و پلیدى منزّه باشند، «طاهر» گفته شده است. «طهارت»، علاوه بر آن که به پاکى ظاهرى از آلودگى و کثافات گفته شده، به پیراستگى از آلودگىهاى روحى و منزّه بودن از انحرافات در عقیده و رفتار و اخلاق نیز اطلاق گردیده است.۳
تفسیر
کلمه «إنّما» که از ادات حصر و اختصاص است، در آیه تطهیر به آن اشاره دارد که موهبت طهارت مطلق، ویژه خاندان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.۴