415
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

مسائل احکام فرعی، مانند نماز و روزه و... پرسیده شود. از این رو، با این که سؤال‌کننده، چند بار سؤال خود را مى‏پرسد، پیامبر صلی الله علیه و آله با روى‌گردانى از وى، ناخرسندى خود را از طرح این گونه مسائل، اظهار مى‏کند!

۲. پیامبر( تأیید نموده که نهى از منکر زمامداران جامعه اسلامى و مبارزه با فساد و ستم آنان، جایز نیست و در حقیقت، مى‏خواهد بگوید که وظیفه امر به معروف و نهى از منکر و مبارزه با ستم، براى غیرِ طبقه حاکمان بر جامعه، تشریع و وضع شده است. بنا بر این، اگر زمامدارى حقوق مردم را پایمال کرد، نباید با او مخالفت کنند؛ بلکه موظّف‌اند حرف او را بشنوند، زیرا آنان، مسئول کارهاى خویش‌اند و شما نیز مسئول کارهاى خود هستید.

این مضمون، به صورت‏هاى دیگرى نیز نقل شده است؛۱ امّا کدام منطق و عقلى مى‏تواند بپذیرد اطاعت از شخصى مانند یزید، در کنار اطاعت خدا و رسول، واجب است؟!

ایراد آشکار این باور، سبب شده برخی چون زمخشری، آن را باطل بدانند۲ یا دستِ کم بگویند: اطاعت از سلاطین و صاحبان قدرت، مشروط به عدم فرمان آنان به معصیت کردن خداوند است.۳

فخر رازی نیز با تأکید بر نظر خود، در نقد این باور می‌نویسد:

۰.فکانَ حَمْلُ «أُولی الأمر» الّذی هو مَقرونٌ بِالرسولِ، على المَعصومِ أولى مِن حمْلِه على الفاجِرِ الفاسِقِ.۴

۰.تفسیر «اُولی الأمر» که در کنار رسول آمده، به شخص معصوم، بهتر است تا این که آن را به [زمامداران] فاجر و فاسق، تفسیر کرد.

نقد نظریه دوم

فخر رازی، بعد از بیان لزوم عصمت اولو الأمر، در تبیین مصداق آنان مى‏گوید: مصداق

1.. براى اطّلاع بیشتر، ر.ک: رهبرى در اسلام، محمّد محمّدى رى شهرى.

2.. الکشّاف: ج۱ ص۵۲۴.

3.. تفسیر الآلوسی: ج۳ ص۶۴.

4.. تفسیر الفخر الرازی: ج۱۰ ص۱۱۴.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
414

۵. به صحابیان پیامبر صلی الله علیه و آله گفته می‌شود؛۱

۶. منظور، فرماندهان سپاه اسلام هستند.۲

نقد نظریه نخست

این نظریه، که بیشتر اهل سنّت، آن را پذیرفته‏اند، بدین معناست که اطاعت از هر کس که به هر طریقى زمام امور جامعه اسلامى را به دست گرفته، واجب است و قیام بر ضدّ او، جایز نیست و شکستن بیعتش حرام است. مستند این فتوا و دیدگاه، روایاتى ساختگى۳ مانند این سخن است:

۰.شخصى به نام سلَمة بن یزید، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسید: اگر زمامدارانى بر ما حکم رانند که حقّ خود را از ما طلب کنند، ولى از دادن حقوق ما امتناع ورزند، چه وظیفه‏اى داریم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله با شنیدن این سخن، روى از او برگرداند! سلمه، دوباره پرسش خود را تکرار کرد. این بار، یکى از حاضران به نام اشعث بن قیس، وى را به عقب کشید و گفت: «اِسْمَعُوا وَ أطیعُوا، فإنَّما علیهم ما حُمِّلُوا وَ علیکم ما حُمِّلْتُم؛ حرف آنها را بشنوید و اطاعتشان کنید که آنها، مسئول کار خویش‌اند و شما، مسئول کارهاى خود هستید».۴

در روایت دیگری آمده است: پس از این که اشعث، او را به عقب کشید، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

۰.حرف آنها را بشنوید و از آنها اطاعت کنید که آنها، مسئول کار خویش هستند و شما، مسئول کار خود هستید.۵

چنان که مى‏بینید، این سخن مى‏خواهد دو مطلب را در اذهان مردم، جاى‏گیر کند:

۱. پاسخ‏گویى به مسائل سیاسى در شأن پیامبر خدا( نیست! از پیامبر صلی الله علیه و آله باید تنها

1.. تفسیر ابن أبی حاتم: ج۳ ص۹۸۹.

2.. تفسیر ابن أبی حاتم: ج۳ ص۹۸۸ (از ابو هریره).

3.. براى آگاهى بیشتر از ساختگى بودن این روایات، ر. ک: دانش‌نامۀ قرآن و حدیث: ج۱ ص۲۱۰ ـ ۲۱۷ و ۲۴۲ ـ ۲۴۵ (باب الاستئثار).

4.. صحیح مسلم: ج۶ ص۱۹، سنن الترمذى: ج۳ ص۳۳۱ ح ۲۲۹۵، السنن الکبری: ج۸ ص۱۵۸.

5.. ر.ک: مسند الطیالسى: ص۱۳۷، المصنّف، ابن ابى شیبه: ج۸ ص۶۱۵ ح ۱۵۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31935
صفحه از 593
پرینت  ارسال به