مسئله است؛ چرا که خداوند میتوانست این واجب را جداگانه بیان نماید، چنان که گویای مقام برتر اولو الأمر نیز هست.
اطاعت از خدا، در واقع، همان اطاعت از فرامین قرآن و دستورهای پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ امّا این که «اولو الأمر» چه کسانى هستند، بین شیعه و اهل سنّت، اختلاف است.
رجوع به متن آیه، نشان میدهد باید بدون هیچ شرط و قیدی از پیامبر صلی الله علیه و آله و اولو الأمر، اطاعت کرد؛ چرا که اگر این اطاعت، شرط یا قیدی داشت، میبایست مطرح میشد، چنان که خداوند بعد از امر به برخورد نیکو با والدین ـ که یکی از مصادیقش اطاعت از آنان است ـ میفرماید:
(وَ إِنْ جاهَداکَ لِتُشْرِکَ بِی ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما.۱
و اگر آن دو [مشرک باشند و] تلاش کنند که براى من همتایى قائل شوى که به آن علم ندارى، از آنها پیروى مکن!).
بنا بر این، چون خداوند به معصیت خود فرمان نخواهد داد، اولو الأمر باید مانند پیامبر خدا صلی الله علیه و آله از گناه و اشتباه، معصوم باشند، وگر نه لازم میآید خدا، فرمان به معصیت خود داده باشد. لذا مصداق اُولو الأمر، معصوم هستند. از دیگر سو، چنان که در تبیین آیه تطهیر گذشت، تنها امامان اهل بیت علیهم السلام معصوم هستند. لذا این آیه، در واقع، فرمان به اطاعت بیچون و چرا و مطلق از آنان را صادر میکند.۲
صاحب مجمع البیان، در تأیید این استدلال میگوید: این که خداوند، اطاعت از اولو الأمر را در کنار اطاعت از رسول آورده است، دلالت میکند آنان، فوق تمام امّت هستند و این ویژگی به اتّفاق امّت، تنها در امامان شیعه وجود دارد.۳
جالب است بدانید همین بیان به وسیله برخی مفسّران اهل سنّت نیز آمده است. فخر رازى، که معمولاً آنچه را نزدیک به عقاید شیعه است، رد مىکند، در این جا به این