است سورهای مکّی، دارای آیاتی مدنی باشد، چنان که روایات سبب نزول «آیه مودّت»، گواه مدنی بودن نزول این آیه است.
ضمناً روایات قتاده نیز از دو جهت، مردود است:
اوّل این که وی، متوّفای سال ۱۱۷ هجری است و نمیتوانسته شاهد نزول چنین آیهای باشد.
دوم این که با روایات فراوانی که در آغاز گذشت، در تنافی است.
۳. ناسازگاری طلب اجر با آیات دیگر و نیز با شأن پیامبر صلی الله علیه و آله
فخر رازی مینویسد: از چند جهت، طلب مزد پیامبر صلی الله علیه و آله در برابر رسالتش، مورد اشکال است و در برخی آیات، این امر، منتفی شده است. از جمله این دو آیه:
(قُلْ ما أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ مِنْ أجْرٍ وَ ما أنَا مِنَ الْمُتَکَلِّفِینَ.۱
بگو: «مزدى بر این [رسالت]، از شما طلب نمىکنم و من از کسانى نیستم که چیزى از خود بسازم [و به خدا نسبت دهم]).
(وَ مَا تَسْأَلُهُمْ عَلَیهِ مِنْ أجْرٍ.۲
و تو [هرگز] از آنها پاداشى نمىطلبى).
علاوه بر این که درخواست مزد در برابر انجام گرفتن امور واجب، در شأن مردم عادی نیست، چه این که در شأن اَعلمِ علما باشد، همچنین درخواست مزد، سبب میشود پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در مظانّ تهمت و منفعتطلبی واقع شود و این، سبب تردید دیگران در صحّت نبوّتش میگردد.
پاسخ شبهه سوم
در پاسخ این اشکال، دانشمندان شیعه و اهل سنّت و از جمله خود فخر رازی، پاسخهای