389
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

۲۸

مودّت اهل بیت علیهم السلام

(قُل لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِى الْقُرْبَىٰ.۱

بگو از شما در برابر رسالتم، هیچ پاداشى نمى‏طلبم، مگر محبّت ورزیدن به خویشاوندانم را).

اشاره

پیامبران الهى در برابر تلاش خود در تبلیغ دین، از مردم، هیچ اجر و مزدى درخواست نمى‏کردند. آنان، نه تنها در برابر کوشش‏هاى خود براى هدایت و سعادت انسان‏ها تقاضاى مزد نمى‏کردند، بلکه در دعوت خود، تصریح مى‏کردند که ما خدمت‏گزارانى بى‏مزد و منّتیم و از شما مردم، هیچ مزدی نمى‏خواهیم؛ ولی پیامبر گرامى اسلام، درخواست متفاوتى با سایر انبیاى الهی داشت. ایشان به فرمان خدا، محبّت و دوستىِ اهل بیتش را به عنوان مزد رسالت، از مردم، خواستار شد تا از طریق محبّت آنان، مسلمانان با شاه‌راه هدایت به مقصد اعلای انسانیت و سعادت دنیا و آخرت، آشنا شوند و از این رو، آیه‌ای که دلالت بر این معنا دارد، از برجسته‌ترین کرائم قرآن محسوب می‌شود.

1.. شورا: آیۀ ۲۳.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
388

۰.حَسبُکَ أنْ تَأمُرَهُم بِما تَأمُرُ بِه نَفسَکَ، وَ تَنْهاهُم عَمّا تَنهىٰ عنه نَفسَکَ.۱

۰.براى تو همین قدر کافی است که آنان را امر کنى به آنچه خودت را بدان، امر مى‏کنى و آنان را باز دارى از آنچه خودت را باز مى‏دارى.

در روایت دیگرى از امام صادق علیه السلام آمده است:

۰.بنده مؤمن، پیوسته به خانواده‏اش علم و ادبِ شایسته مى‏آموزد تا آن جا که همه آنان را به بهشت مى‏بَرَد. هنگامى که وارد بهشت مى‏شود، مى‏بیند از کوچک و بزرگ، همه آمده‏اند. انسان گناه‌کار هم به تربیت نادرست خانواده‏اش مى‏پردازد و وقتى وارد جهنّم مى‏شود، همه آنان را در جهنّم مى‏بیند.۲

۲. اولویت در دعوت خویشاوندان

پیام دیگری که می‌توان از آیه یاد شده استنباط کرد، این است که در دعوت خویشاوندان، دعوت از اقوام نزدیک‌تر، اولویت دارد.۳

۳. برنامه‌ریزی برای تداوم نهضت از ابتدا

رهبر نهضتی انقلابی، از ابتدا باید برای تداوم نهضت خود، برنامه‌ریزی کند تا نقشه‌های بدخواهان و توطئه‌گران بر ضد نهضت، پس از درگذشت بنیان‌گذاران هم با شکست مواجه گردد.

۴. بهترین یاوران نهضت‌های فرهنگی

بهترین یاوران نهضت‌های فرهنگی، کسانی هستند که از روزهای نخستین، برای به ثمر رساندن آن، تلاش کرده‌اند و از ابتدا در جریان امور بوده‌اند.

1.. الکافی: ج۵ ص۶۲، تهذیب الأحکام: ج۶ ص۱۷۹ ح ۳۶۴، روضة الواعظین: ص۳۶۵.

2.. «لا یَزالُ العبدُ المُؤمِنُ یُورِثُ أهلَ بیتِه العِلمَ وَ الأدبَ الصّالحَ حتّى یُدخِلَهُمُ الجنّةَ جَمیعاً، حَتّى لا یَفقِدَ مِنهُم صَغیراً وَ لا کَبیراً وَ لا خادِماً و لا جاراً، وَ لا یَزالُ العبدُ العاصِی یُورِثُ أهلَ بَیتِهِ الأدبَ السَیِّئَ حَتّىٰ یُدخِلَهُمُ النّارَ جَمیعاً حَتّىٰ لایَفقِدَ فیها مِن أهلِ بَیتِهِ صَغیراً وَ لا کَبیراً وَ لا خادِماً وَ لا جاراً» (دعائم الإسلام: ج۱ ص۸۲).

3.. ر. ک: تفسیر نور: ج۸ ص۳۷۷.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31546
صفحه از 593
پرینت  ارسال به