۲. اگر مراد از «الیوم»، روز خاصّی نباشد، باید طبق ظاهر آیه، عبارت: (الْیوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا؛ امروز، کافران از [زوال] آیین شما، مأیوس شدند. بنا بر این، از آنها نترسید و از [مخالفت] من بترسید! امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما، تمام نمودم و اسلام را آیین [جاودان] شما پذیرفتم). را با توجّه به سیاق آیات قبل و بعد که در باره تحریم مردار، خون، گوشت خوک و... است، تفسیر نمود، چنان که زمخشری، این کار را کرده است.۱ بنا بر این، باید گفت: بیان حکم تحریم مردار، خون، گوشت خوک و قربانی بتها، سبب ناامیدی کفّار و اکمال دین شده است، در حالی که اوایل هجرت، در آیه ۱۷۳ سوره بقره۲، این حکم بیان شده بود. لذا میبایست یأس کفّار، پیشتر تحقق یافته باشد، نه در زمان نزول این آیه که اواخر عمر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله است.
۳. روایات فراوان شیعه۳ و شماری از روایات اهل سنّت،۴ گویای نزول این آیه پس از نزول آیه اعلام ولایت امیر مؤمنان علی علیه السلام است. لذا نمیتوان آن را متناسب با سیاق، معنا نمود.
۴. تمام روایات تفسیری ذیل عبارت (الْیوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن دِینِکُمْ... رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا)، هیچ ارتباطی میان حکم تحریم مردار و خون و گوشت خوک و دیگر موارد مطرح شده در آیه با ناامیدی کافران از دین، و اکمال دین مطرح نکردهاند.۵
نظریه دوم: روز نهم ذیحجّه و تشریع حکم حج
این نظریه، قول مشهور اهل سنّت است که معتقدند: «الیوم» در این آیه، اشاره به روز نهم
1.. الکشّاف: ج۱ ص۶۰۵.
2.. (إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیکُمُ الْمَیتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِیرِ وَ مَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَ لَا عَادٍ فَلَا إِثْمَ عَلَیهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیم).
3.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۶۲، مجمع البیان: ج۳ ص۲۴۶، الأمالی، طوسی: ص۵۱۸، البرهان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۲۲۶ ح ۲۹۰۹، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۹۳ ح ۲۲.
4.. المناقب، ابن مغازلی: ص۴۷، شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۰۳، الدرّ المنثور: ج۲ ص۲۵۹، تاریخ بغداد: ج۸ ص۲۸۴.
5.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۵ ص۱۶۷ ـ ۱۶۸. نیز، ر. ک: مجمع البیان: ج۳ ص۲۴۶.