و در جاى دیگر فرموده است:
۰.مَنْ عَرَفَنَا کانَ مُؤْمِناً، وَ مَنْ أَنْکَرَنَا کانَ کافِراً.۱
۰.هر که ما را بشناسد، مؤمن است و هر که انکار ما نماید، کافر است.
در حدیث اوّل، امام، نشانه تشخیص ایمان و کفر معرّفى شده بود، امّا در این حدیث، خود اهل بیت علیهم السلام، نشانه هستند و شناخت در این جا، به معناى پذیرفتن رهبرى و ولایت و امامتِ آنهاست. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده است:
۰.حُبُّ عَلیٍّ إیمانٌ، وَ بُغْضُهُ کُفْرٌ.۲
۰.دوستى با على، ایمان و دشمنی با او، کفر است.
ایشان در حدیث دیگرى میفرماید:
۰.مَنْ أبْغَضَ عَلِیّاً فَقَدْ أَبْغَضَنی، وَ مَنْ أَبْغَضَنی فَقَدْ أَبْغَضَ اللّهَ.۳
۰.هر کس با على دشمنى ورزد، با من دشمنى کرده است و هر کس با من دشمنى کند، دشمن خداست.
همچنین خطاب به امام علی علیه السلام مىفرماید:
۰.لا یُحِبُّکَ إلاَّ مُؤْمِنٌ، وَ لاَ یُبْغِضُکَ اِلاَّ کافِرٌ أَوْ مُنافِقٌ.۴
۰.تو را جز مؤمن، دوست نمیدارد و جز کافر یا منافق، دشمن نمىدارد.
امام باقر علیه السلام فرموده:
۰.حُبُّنا إیمانٌ، وَ بُغْضُنَا کُفْرٌ.۵
۰.دوستى با ما [نشانه] ایمان و دشمنى ما [نشانه] کفر است.
گفتنی است مقصود از «کُفر» در این روایات، کفر اصطلاحی نیست. کفر، در قرآن و