یکى از مهمترین متون اهل سنّت در علم کلام و اصول دین، مىنویسد:
۰.وَ أجمَعَ أئمّةُ التفسیرِ أنَّ المرادَ عَلیٌّ.
۰.مفسّران متّفقاند که مراد [از آیه ۵۵ سوره مائده] علی است.۱
یعنى وی، دقیقاً نظرى مخالف ابن تیمیه دارد؛ چون ابن تیمیه، مدّعى کذب بودن این اجماع بود و مىگفت چنین اجماعى نیست، ولى قاضى ایجى، به این اجماع، عقیده دارد.
ب ـ سعد تفتازانى (م ۷۹۳ ق). او در کتاب شرح المقاصد، از کتابهاى مهم اهل سنّت، اعتراف مىکند که این آیه، به اجماع مفسّران، در باره امیر مؤمنان على علیه السلام، نازل شده است.۲
ج ـ علاء الدین قوشجى حنفی (م ۸۷۹ق). وى نیز در کتاب شرح تجرید، همین اجماع را ادّعا کرده است.۳
آلوسی نیز در تفسیر خود مینویسد:
۰.غالبُ الأخباریّین علی أنَّ هذه الآیةَ نَزَلَت فی علیّ ـ کَرَمَ اللّهُ وجهَه ـ.۴
۰.بیشتر محدّثان بر این باورند که این آیه در باره علی علیه السلام نازل شده است.
۲. عدم دلالت «إنّما» بر حصر
فخر رازى، در تفسیر معروف خود، در مورد کلمه «إنّما» در آیه، اشکال کرده که این کلمه، دلالت بر حصر نمىکند و حصر، از آن فهمیده نمىشود. بنا بر این، ولایت، منحصر در خدا و رسول صلی الله علیه و آله و على علیه السلام نمىشود؛ بلکه دیگران نیز مىتوانند ولایت داشته باشند. به عبارت دیگر، «اثبات شىء، نفى ما عدا نمىکند». فخر رازى، براى اثبات