نیز در همسرگزینى، از همین واژه بهره گرفته است:
(فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِنَ النِّسَاءِ.۱
هر چه از زنان برای شما پسند افتاد، به زنى بگیرید).
افزون بر خوشایند حواسّ ظاهرى بودن، مورد پسند نفس قرار گرفتن نیز معناى دیگر «طَیّب» است. براى نمونه، ویژگى تقواپیشگان، به هنگام مرگ، چنین برشمرده شده است:
(الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکَةُ طَیّبِین.۲
کسانى که فرشتگان، جانشان را ـ در حالى که پاکاند ـ مىستانند).
پیداست مراد از پاکى پرهیزگاران در این آیه شریف، پاکى درونى آنهاست، نه ظاهرى و جسمانى. نیز در آیهاى دیگر به جایگزین نکردن دارایىهاى ناپاک با اموال پاک یتیمان، سفارش مىکند:
(وَلَا تَتَبَدَّلُوا ٱلْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ.۳
و [مال] پاک [و مرغوب آنان] را با [مال] ناپاک [خود] جابه جا نکنید).
ویژگى پاکى نسبت داده شده در آیه شریف به مال، به پاکىِ درونى و به دست آوردن آن از راه حلال، تفسیر میشود، نه پاکىِ ظاهرى. در چشم اندازی کلّى، گفته شده است که «طَیّب»، یعنى هر چیز خواستنى که نبودِ هیچیک از مظاهر ناپاکى ظاهرى و باطنى نیز شرط آن است.
ج ـ اصل ثابت
چیزى که داراى اصلى ثابت است، یعنى ریشههایش در زمین فرو رفته۴ و در آن، جاى گرفته است.۵