پیام از جانب تو را، جز خودت یا مردى از خاندانت، نمىرساند».۱
عیّاشی نیز در تفسیر خود، به نقل از امام صادق علیه السلام این چنین گزارش میکند:
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ابو بکر را همراه آیات برائت به مراسم حج فرستاد تا آنها را بر مردم بخوانَد. آن گاه جبرئیل علیه السلام فرود آمد و گفت: «جز علی، کسی دیگر از طرف تو، پیامی را نمیرسانَد». پس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله علی علیه السلام را فرا خواند و به او فرمان داد بر شتر پیامبر به نام عَضبا سوار شود و خود را به ابو بکر برساند و آیات برائت را از او بگیرد و در مکّه آنها را بر مردم بخوانَد. ابو بکر گفت: آیا چیزی او را بر من غضبناک کرده است؟ علی علیه السلام فرمود: «نه. فقط بر او نازل شده است که تنها مردی از [خاندان] تو ابلاغ کند». چون علی علیه السلام به مکّه وارد شد، در بعد از ظهر عید قربان ـ که روز حجّ اکبر است ـ برخاست و فرمود: «من، فرستاده پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هستم». آن گاه این آیات را [بر آنان] خواند: ([این آیات] اعلام بیزارى [و عدم تعهّد] است از طرف خدا و پیامبرش نسبت به آن مشرکانى که با ایشان، پیمان بستهاند...).۲
امام علی علیه السلام در روز عید قربان، در مِنا، افزون بر آیات برائت، این پیامها را نیز ابلاغ کرد:
۱. هیچ مشرکى پس از این سال، به حج نیاید؛
۲. برهنهاى به دور کعبه، طواف نکند؛
۳. جز انسان مسلمان، به بهشت، وارد نمىشود؛
۴. هر کس با پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پیمانى دارد، تنها تا پایان مدّتش مهلت دارد و خداوند و پیامبرش از مشرکان، بیزارند.۳
دلیل اختصاص ابلاغ برائت از مشرکان به اهل بیت علیهم السلام
روایات فراوان وارد شده در ذیل آیات برائت، نشان مىدهد که ابلاغ پیام این آیات، ویژه اهل بیت علیهم السلام است. این روایات، در بسیارى از کتابهاى اهل سنّت، آمده است.